Hogeschool van Amsterdam

kenniscentrum faculteit Digitale Media & Creatieve Industrie

Lectoraat Crossmedia ontketent discussie over festivalbeleving

Door: Jos Willemsen

24 mrt 2016 10:58 | Kenniscentrum Digitale Media en Creatieve Industrie (CREATE-IT)

‘Festivals zijn hot en festivalbeleving is hip.’ Met die woorden opent Michiel Rovers, onderzoeker bij het lectoraat Crossmedia, de bijeenkomst over festivalbeleving in het SPUI25 in Amsterdam. Tijdens de anderhalf uur durende sessie wordt gediscussieerd over onderwerpen als de festivalmarkt, het mediagebruik rondom festivals en het meten van de festivalbeleving.

Festivals zijn al lang niet meer twee podia en een bar. Er worden met regelmaat complete decors uit de grond gestampt, media spelen (online én offline) steeds meer een rol en er wordt ingezet op duurzaamheid. Dat alles om een ‘unieke festivalbeleving’ neer te zetten. ‘Allemaal facetten waardoor geconcludeerd kan worden: het is belangrijk om over festivals te praten,’ introduceert Michiel Rovers –co-auteur van het boek ‘Festivalbeleving’ – de sessie. ‘We willen vanavond thema’s neerzetten waar festivalbeleving aan opgehangen kan worden.’ Op die manier moet duidelijk worden: wat is festivalbeleving nu eigenlijk?

Om antwoord te vinden op die vraag maakt Rovers onderscheid tussen drie thema’s: het huidige festivallandschap, het mediagebruik rondom festivals en het meten van beleving. De thema’s krijgen ieder een inleiding met resultaten uit onderzoeken van het Lectoraat Crossmedia en dienen vervolgens als leidraad voor de paneldiscussie.

Rood of groen

Voor de paneldiscussie betreden journaliste/schrijfster Rolinde Hoorntje, projectleidster Bevrijdingsfestivals Claartje Nicolas, lector Crossmedia Harry van Vliet en onderzoeker Martijn Mulder het podium. Aan het aanwezige publiek is een setje groen en rood papier uitgedeeld, waarmee de interactie wordt aangegaan. Ter opening van ieder thema luidt een stelling, waar het publiek het vervolgens mee eens of oneens is.

Zo is de eerste stelling ‘er is nog voldoende ruimte voor festivals in Nederland’. Het publiek kleurt groen, maar Harry van Vliet maakt snel korte metten met de discussie: ‘We kunnen er wel iets van vinden, maar het gebeurt gewoon. Het is marktwerking.’ Rolinde Hoorntje neemt er niet zo snel genoegen mee en voegt toe: ‘Dancefestivals kun je nu echt niet meer zo maar oprichten. Je moet in een niche springen nu. Ontdek een gat in de markt en beken kleur.’

Veel interactie

In het uur dat volgt gaan de panelleden met elkaar in discussie, maar ook met mensen uit het publiek. Zij worden uitgenodigd om in te vallen en doen dat ook regelmatig. Input van aanwezigen leidt tot nieuwe invalshoeken binnen de paneldiscussie en een frisse wind door de zaal.

Aan het eind van de bijeenkomst dendert de discussie nog stevig voort, maar moet moderator Koen Peters er een eind aan breien. Michiel Rovers concludeert: ‘Het is fijn om de discussie te zien. Het was nooit de bedoeling het definitieve antwoord te vinden op: wat is beleving? Ik heb veel geleerd en er is nog een hoop uit te zoeken. Ik vond het geslaagd.’

Ook aanwezige bezoekers reflecteren positief. ‘Het was een interessante discussie,’ zegt Debbie Spaan, ‘ik denk dat vooral kleinere festivals nog een hoop kunnen leren. Ik ben wel erg benieuwd naar het verschil met gratis festivals bij de beleving. Ik hoop op een vervolg van deze bijeenkomst.’

Drieluik beleving

De bijeenkomst over festivalbeleving was een eerste van drie bijeenkomsten over beleving. In SPUI25 gaat het Lectoraat Crossmedia (HvA) later deze maand ook nog in op museumbeleving (20 april) en de winkelbeleving (25 mei). Aanmelden is gratis en kan via de website van SPUI25.

 

Door: Jos Willemsen