Hogeschool van Amsterdam

kenniscentrum faculteit Digitale Media & Creatieve Industrie

Onderzoekster Anne Moes in finale HvA Research Awards

10 nov 2017 11:47 | Faculteit Digitale Media en Creatieve Industrie

Anne Moes, onderzoekster aan de Hogeschool van Amsterdam (HvA), staat met het onderzoek dat ze samen met collega Harry van Vliet deed in de finale van de HvA Research Awards. “Slechts enkele minuten nadat ik had gehoord dat 'De online aantrekkingskracht van de fysieke winkel' door de voorrondes was gekomen, bleek dat onze studie de finale had gehaald.”

Anne is onderzoekster binnen het lectoraat Crossmedia, verbonden aan het kenniscentrum CREATE-IT van de faculteit Digitale Media en Creatieve Industrie. Daarnaast is ze blogger en docent van de minor Fashion in Retail & Marketing van het Amsterdam Fashion Institute (AMFI). Na haar master Persuasive Communication ging Anne aan de slag bij de HvA, waar ze al drie jaar werkzaam is. “Mijn huidige functie spreekt mij aan, omdat hier onderzoek en onderwijs samenkomen.”

Innovaties in de fysieke winkel

In haar onderzoek richt Anne zich op de retailers, die al jaren met teruglopende bezoekersaantallen kampen. Het gemak van online bestellen overstijgt het bezoek aan de fysieke winkel. “Ons werd gevraagd een manier te bedenken om de consument weer in de fysieke winkel te krijgen.” Samen met Harry en in samenwerking met kledingwinkel America Today deed Anne onderzoek.

De studie focust zich onder meer op VR (virtual reality). Verschillende mensen werden aan een steekproef onderworpen. “Zij ervaarden de fysieke winkel van America Today op drie manieren: via een normale foto, een 360 graden foto – waarbij de proefpersonen net als bij Google Maps met pijltjes in de ruimte konden navigeren - en via een foto die geschikt is voor VR. Bij de laatste optie kregen de proefpersonen een VR-bril op en konden ze om zich heen kijken, alsof je midden in de winkel staat. “De virtuele rondleiding ervaren mensen als de meeste prettige manier, die ook nog eens het sterkst aanzet tot een bezoek aan de fysieke winkel.”

Research Awards

De studie is om verschillende redenen relevant voor de Research Awards. “De resultaten zijn namelijk belangrijk voor een actueel probleem en daarnaast zijn er studenten bij betrokken”, aldus Anne. Zo hebben twee studenten opnames gemaakt in een winkel van America Today, die gebruikt zijn voor de virtuele tour. Anne is blij met haar nominatie. “Dat het onderzoek in de finale staat, betekent dat we sterk werk hebben afgeleverd.”

Vervolgonderzoek

“Momenteel zijn we met America Today in overleg voor een vervolgonderzoek.” Anne kan nog niet vertellen waar dat over gaat. “Mogelijk gaan we het onderzoek herhalen om te kijken of we het gedrag van de consument kunnen beïnvloeden, maar we kunnen ook een nieuwe studie beginnen en bijvoorbeeld onderzoeken hoe we VR kunnen inzetten in de fysieke winkel.” Of de huidige studie van Anne de HvA Research Awards gaat winnen, durft ze niet te zeggen. “De concurrentie is pittig, omdat ze allemaal actuele problemen onderzoeken.”

De finale van de HvA Research Awards is 7 december.

Door: Simon de Vries