Hogeschool van Amsterdam

Richard Hermans

Testimonial

Lees het interview waarin Richard Hermans vertelt over zijn eerste maanden bij de HvA.

"Het is goed om tegelijkertijd het lesgeven te ervaren en je vragen te kunnen stellen in je eigen cursus"

Teamleider en docent Aviation Engineering - Hogeschool van Amsterdam

Richard Hermans is sinds acht maanden teamleider en docent bij de opleiding Aviation Engineering. Vanuit zijn vorige functie neemt Richard ruime ervaring als teamleider mee, maar het  lesgeven is nieuw voor hem.

De opleiding Aviation Engineering maakt onderdeel uit van de faculteit Techniek. Die faculteit beslaat zeven etages met praktijk- en collegeruimtes in het gebouw de Leeuwenburg, naast station Amstel. 
Richards werkplek bevindt zich op de tweede etage van dit gebouw en is onmiskenbaar de thuishaven, of liever de vliegbasis,  van de opleiding Aviation. Er hangen borden met Arrivals en Departures. Groepjes studenten werken in ruimtes met vliegtuigstoelen.

Hij reageerde aanvankelijk op een vacature van docent Luchtvaarttechniek. Gedurende de  gesprekken bleek dat Richard, gezien zijn ervaring, meer past in de vacature van teamleider bij de opleiding. Toch geeft hij daarnaast soms les. Hij heeft nu één blok gegeven en op dit moment begeleidt hij afstudeerders met hun scriptie.

Vanwaar de stap naar de HvA?

Leidinggevende ervaring had Richard al toen bij een voormalig werkgever de rol van teamleider vrijkwam. “Daar was de samenwerking geweldig maar er was geen link met de luchtvaart.” De daaropvolgende functie als teamleider was wel bij de luchtvaart maar de manier van leidinggeven daar strookte niet met de zijne. Bij de HvA komt alles bij elkaar; “leidinggeven, motiveren en coachen vind ik gewoon heel erg leuk, met name aan een technische groep mensen.”

Is het een grote verandering van het bedrijfsleven naar de HvA?

Richard is van mening dat de verschillen tussen het werken bij een bedrijf en een hogeschool niet zo groot zijn.  “Wat mij opvalt is dat de sfeer hier geweldig is en dat iedereen zo harmonieus met elkaar omgaat. Ik vind het onderwijs inspirerend en bruisend”. Ook tevreden met het salaris? “Het salaris is goed. En die vakantiedagen”, hij maakt een vergelijking in dagen bij zijn voorgaande functies, “dat zijn er best veel, maar zijn dat er echt zoveel meer dan bij andere organisaties?”.
Vooraf heeft hij een afspraak gemaakt over flexibel werken: zo werkt hij wekelijks een paar uur thuis, om zijn zoon na school op te vangen.

nvt

    “Dit is de plek waarbij
                  ik mij helemaal thuisvoel”.


Voel je je op je plek?

“Dit is de plek waarbij ik mij helemaal thuisvoel”. De wereld van techniek in combinatie met leidinggeven en daarbij de dynamiek met de studenten voelt als langgekoesterde wens. “hoewel ik het wel lastig vind om aan de studenten voldoende aandacht te besteden als je ook al met een team mensen bezig bent”. Hij klaagt niet over de taakbesteding die hiervoor aangewezen is, maar aan de manier waarop hij zelf de aandacht verdeelt.
Hij besteedt namelijk behoorlijk wat tijd aan wat hij noemt ‘softe’ dingen. “Als ik wat opvang van een collega bij het koffieapparaat, geef ik daar bewust aandacht aan door te zeggen ‘luister nou eens kijk eerst waar jouw eigen verantwoordelijkheden liggen en wat jij zelf eraan kunt doen en anders zou je toch op een of ander manier moeten accepteren wat je niet aan kunt pakken’.”


Was de wens om voor de klas te staan er ook?

De droom van Richard is om ooit een coachingspraktijk op te zetten die zich richt op veranderprocessen in technische omgevingen en ook voorziet in trainingen. Hij merkt op “Hoe maak ik dat dan succesvol als ik geen ervaring heb met het geven van trainingen? Waar kan ik die beter opdoen dan bij de hogeschool bij luchtvaarttechniek”.
Hij startte met de didactische introductiecursus en kort daarop doorstond hij de vuurdoop voor de klas. “Voor de klas had ik het gevoel dat elk foutje duizend keer werd uitvergroot. Of als je iets niet wist, dan zeiden ze niets maar het non-verbale gedrag van de studenten sprak boekdelen.” In die didactische cursus kon hij heel veel vragen kwijt. Waar loopt iedere beginnende docent tegenaan en hoe kan je dat oplossen? “Het is goed om tegelijkertijd het lesgeven te ervaren en je vragen te kunnen stellen in je eigen cursus”.

Daar ziet hij gelijk een bruggetje naar de toekomst. In zijn rol van teamleider wil hij sessies organiseren om elke semester met zijn team om de tafel te gaan zitten om van elkaar feedback te vragen en te geven, want ‘waar ben je tegenaan gelopen, wat heb je ermee gedaan en hoe heb je het opgelost.’  Het is goed om van elkaar te leren en met elkaar in gesprek te blijven.

Wat wil jij bijdragen aan de HvA?

De ontwikkelingen en veranderingen in de technologie gaan razendsnel. Het onderwijsprogramma wordt hier voortdurend op aangepast. Maar hoe zit het dan met de docenten? “De docenten die de studenten moeten klaarstomen in die ontwikkeling, moeten hun eigen competenties ook aanscherpen.” In dat proces wil hij zijn team ondersteunen.

Verder wil de teamleider zorgen voor een taaktoewijzing die behapbaar is en de medewerkers coachen om duidelijke feedback te geven. “Bij technische mensen ontbreekt het soms aan zelfinzicht. Zij nemen meer op hun bord dan ze aankunnen en daar communiceren zij niet over. Ze gaan dan klagen over overbelasting, maar ik heb liever dat ze dan een duidelijk ‘nee’ laten horen.”

Voor de studenten heeft hij weer andere ideeën. “Een van de dingen waarmee ik me probeer te bemoeien is hoe we goede studenten kunnen belonen zonder dat dat cijfermatig is. Kun je niet aan het eind van het jaar zeggen, ‘alleen diegene die het goed doet, beveel ik aan op LinkedIn. Aan een aanbeveling op LinkedIn heb je de rest van je leven wat en dat is ook nog eens individueel!”