Hogeschool van Amsterdam

HvA leidt Europese proef met zonne-energie in elektrische auto's

Groot onderzoek van start met subsidie Europese Commissie

15 sep 2016 10:20 | Afdeling Communicatie

Vijf Europese steden gaan onder leiding van de Hogeschool van Amsterdam (HvA) experimenteren met het opslaan van zonne-energie in elektrische auto’s. Hiervoor wordt de volgende drie jaar vijf miljoen euro vrijgemaakt, waarvan 2,5 miljoen door de Europese commissie. De aftrap van dit driejarige onderzoek vindt deze week plaats op de Hogeschool van Amsterdam.

De mogelijkheid om een overschot aan zonne-energie op te slaan in een batterij van een elektrisch voertuig en later te gebruiken, is al op kleine schaal getest. Doel van het Europese experiment is om op brede schaal ervaring op te doen met deze slimme opslag, en na te gaan hoe deze schone energie benut kan worden voor steden: bijvoorbeeld in een straat, parkeergarage of stadion.

In de steden Hamburg, Amsterdam, Leuven, Leicester en Oslo wordt de technologie de komende drie jaar getest in samenwerking met bedrijven, onderzoeksinstellingen en regionale overheden. De HvA leidt het project vanuit haar onderzoeksprogramma Urban Technology.

Experimenten in Europa

In het Europese onderzoek, genaamd SEEV4City (Smart, clean Energy and Electric Vehicles for the City) worden in deze vijf steden projecten opgezet op straat-, wijk- en bedrijfsniveau. In Amsterdam en Hamburg wordt bijvoorbeeld onderzocht hoe energie uit een elektrische auto een hele straat van elektriciteit kan voorzien, in pilots genaamd Vehicle2Street. De Amsterdam ArenA gaat experimenteren met het opslaan van energie uit haar zonnepanelen in auto’s in de directe omgeving. Gemeente Oslo gaat een experiment uitvoeren met teruglevering uit elektrische auto’s binnen een grote parkeergarage. Het Britse Leighborough gaat een vergelijkbaar project uitvoeren rondom het gemeentehuis: Vehicle2home.

Rijden op zonne-energie

De nieuwe technologie hierachter is een slimme koppeling tussen zonnepanelen en een elektrisch voertuig, genaamd Vehicle2Grid. Daarmee kan een overschot aan de schone, uitstootvrij opgewekte energie worden opgeslagen in de accu, en later weer benut worden door huishoudens en bedrijven. De auto’s rijden vanzelfsprekend ook op zonne-energie. Duurzaam opgewekte energie wordt zo lokaal gebruikt, en het verkleint de afhankelijkheid van ‘vuile’ kolencentrales.

 

Blauwe zonnepanelen

Opbrengsten

Het Europese project moet onder andere een gedetailleerde voorspelling opleveren van de productie van de schone energie (door de zonnepanelen) en de consumptie (door de huishoudens en bedrijven). Onderzoekers van de HvA zullen gedurende de pilots deze ‘big data’ meten en analyseren. Daarnaast wordt in kaart gebracht in hoeverre de verschillende toepassingen financieel en technisch haalbaar zijn.

Overstap naar schone energie

De Europese Commissie investeert in dit project, omdat zij de afhankelijkheid van vuile energiebronnen wil terugschroeven. Via dit project worden prikkels voor consumenten in kaart gebracht, en kunnen overheden beleid ontwikkelen voor wat straks gangbaar is in Europa: schone energie en uitstootvrije mobiliteit.

Partners in het toegepaste onderzoek SEEV4City zijn: het onderzoeksprogramma Urban Technology van de Hogeschool van Amsterdam, gemeente Amsterdam, Amsterdam ArenA, gemeente Leuven, Katholieke Universiteit Leuven, Northumbria University Newcastle, Leicester City Council, e8energy (D), Cenex (GB), AVERE en Polis. Strategisch partners zijn provincie Noord-Holland, International Energy Agency en Technical University of Denmark.

Het Noordzeeprogramma van de Europese Commissie verstrekt 2,5 miljoen euro voor dit onderzoek, de partners van het project verstrekken de andere helft van de financiering.

Neem voor meer informatie contact op met Hugo Niesing, die namens de Hogeschool van Amsterdam het onderzoeksvoorstel heeft ingediend bij de Europese Commissie: h.niesing@resourcefully.nl / 06-51 73 11 90, of met HvA-lector Energie en Innovatie dr. Robert van den Hoed: r.van.den.hoed@hva.nl.