Kennis voor de stad op WeMakeThe.City

HvA is met meer dan 30 events vertegenwoordigd op festival WeMakeThe.City

12 jun 2019 09:02 | Afdeling Communicatie

Hoe maken we samen de steden van de toekomst beter? Van 17 tot en met 23 juni delen onderzoekers en studenten van de HvA hun nieuwste ideeën en inzichten tijdens het festival WeMakeThe.City. Het festival brengt alle vragenstellers, creatieven en denkers bij elkaar. Met elkaar verkennen we de belangrijkste stedelijke vraagstukken van dit moment.

De toekomst van werk

Werk is de ruggengraat van onze samenleving en verandert in een hoog tempo. Robots, platformen en wie weet wat nog meer door verdergaande automatisering en technologisering. Hoe bereiden we de arbeidsmarkt voor op een toekomst die we nog niet kennen? De lectoraten Management van Cultuurverandering en HRM en Teamprofessionalisering delen de onderzoeksresultaten van de innovatieve projecten House of Skills en Experiment Bijstand van de Gemeente Amsterdam.

Connecting college and community

In 2050 wordt Amsterdam niet langer gekenmerkt door één enkele sociaal-culturele meerderheid. De groeiende diversiteit in demografie zorgt alleen nog niet voor een inclusieve samenleving met gelijke kansen voor iedereen. Wat betekent dit voor het onderwijs? Studenten en docenten van de HvA delen hun ervaringen met het SeSi Community Center, waarin zij inclusieve leeromgevingen inrichten die recht doen aan de diversiteit van de studentenpopulatie en studiesucces mogelijk maakt voor alle studenten.

Extreme weersomstandigheden in de stad

De gevolgen van klimaatverandering zijn voelbaar. Zelfs als we de doelstellingen van Parijs halen moeten we voorbereid zijn op extreme weersomstandigheden als stortbuien, hagel, hitte, droogte en storm, en met de dreiging van overstromingen. Wat betekent dit voor onze regio? Het lectoraat Water in en om de Stad neemt je mee met een ‘thermal walk’ in de buurt van het Marineterrein, waar je zelf de verschillen in lucht en gevoelstemperatuur in de stad kunnen ervaren en meten.

Groene logistiek in de stad

Het logistieke succes van de Metropoolregio Amsterdam heeft een keerzijde: er is overlast voor bewoners en milieu en het luchtruim, de wegen en het water raken verstopt. Daarom wordt de logistieke sector onder de loep genomen om het vervoer slimmer en schoner te maken. Samen met onder meer de lectoraten Mainport Logistiek en Psychologie voor een Duurzame Stad van de HvA bespreken deelnemers tijdens de metropolitan conference Green Logistics de impact van logistiek op de Metropoolregio Amsterdam.

Innovatieve voeding op SMAAK-event

We worden te zwaar en we eten te ongezond. Dat is met de huidige prikkels en verleidingen in onze voedselomgeving bijna onvermijdelijk. Door deze continue prikkels maken we onbewust meer ongezonde keuzes dan we eigenlijk zouden willen. Eerstejaarsstudenten Voeding en Diëtetiek bedachten verantwoorde alternatieven en hielden daarbij rekening met duurzaamheid en dierenwelzijn. Ze presenteren hun innovatieve snacks en andere voeding op het jaarlijkse SMAAK-event op de HvA. Kom proeven!

De buurt verkennen

In de avonduren vinden de gebiedsexpedities plaats. Ga mee de buurt in:

Expositie

Gedurende de gehele week kun je een bezoekje brengen aan de expositie Van Textiel naar Design in Circl.

Bekijk alle 30 HvA-events op www.hva.nl/wemakethecity.