Hogeschool van Amsterdam

HvA leert docenten omgaan met radicalisering leerlingen

23 apr 2019 08:56 | Afdeling Communicatie

Maatschappelijke spanningen komen in veel verschillende vormen de klas binnen - denk aan de polarisatie over onder meer de sinterklaasviering, het milieu, diversiteit, gendervraagstukken en migratie. Hoe moeten docenten bijvoorbeeld omgaan met radicalisering onder leerlingen?

Docenten kunnen wel wat hulp gebruiken bij het herkennen van radicalisering, maar veel scholen laten trainingen over omgaan met radicalisering links liggen. Dat blijkt uit cijfers van de Stichting School en Veiligheid (SSV). Sinds 2015 volgden ongeveer 5000 docenten de cursus, waarop docenten leren hoe ze signalen van radicalisering kunnen herkennen. In Nederland werken in totaal zo'n 230 duizend docenten.

Hessel Nieuwelink, lector Burgerschapsonderwijs aan de Hogeschool van Amsterdam: ‘Docenten vinden radicalisering ingewikkeld en twijfelen of het tot hun taak behoort. Ze weten ook lang niet altijd hoe zij moeten omgaan met leerlingen met heftige of radicale opvattingen. Het is ook  ingewikkeld om daar wat mee te doen. Een belangrijk punt hierbij is dat scholen de ruimte en binnenkort de wettelijke plicht hebben om te proberen om democratische gezindheid te stimuleren bij leerlingen. Maar hoe je dat doet verschilt wel per situatie en vergt veel doorzettingsvermogen, aandacht en expertise.'
 

Controversiële onderwerpen behandelen

De HvA draagt bij aan het opdoen van de nodige expertise. Nieuwelink – in het verleden docent op een middelbare school ten tijde van de moord op Theo van Gogh – onderzoekt vooral het behandelen van controversiële onderwerpen in de klas. Denk bijvoorbeeld aan radicalisering, maar ook de sinterklaasviering of de Holocaust. Nieuwelink: ‘We hebben hier nu een onderzoeksproject op lopen. Hier kijken we naar materialen en strategieën die docenten kunnen helpen bij het behandelen van deze onderwerpen in de klas. Een tweede doel is ook om bij te dragen aan het burgerschap van de leerling.’


Handboek Burgerschapsonderwijs

Om docenten op weg te helpen is recent het Handboek Burgerschapsonderwijs voor het Voortgezet Onderwijs verschenen onder redactie van Bram Eidhof. Nieuwelink beschrijft in zijn bijdrage wat de beste manieren zijn om in gesprek te gaan en welke valkuilen daarbij op de loer liggen.