Hogeschool van Amsterdam

HvA krijgt half miljoen subsidie voor innovatie in het onderwijs

18 apr 2019 00:22 | Afdeling Communicatie

De Hogeschool van Amsterdam heeft vier Comeniusbeurzen gehonoreerd gekregen. In totaal gaat het om een bedrag van €500.000 bedoeld ter stimulering van innovatie in het onderwijs.

Een Leadership Fellow-beurs is toegekend aan Didi Griffioen, lector Higher Education, Research and Innovation. Twee Senior Fellows-beurzen gingen naar  Margo Hartingsveldt en Mike de Kreek van de faculteiten Gezondheid en Maatschappij en Recht. De Teacher Fellow-beurs is toegekend aan Sjoukje Botman van Social Work (Faculteit Maatschappij en Recht).

Comeniusprogramma

Het Comeniusprogramma is een initiatief van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap en stelt docenten in staat om hun visie op onderwijs in de praktijk te brengen. Hiervoor kent het programma drie beurzen toe aan docenten met een verschillende mate van impact op het onderwijs: Teaching Fellows, Senior Fellows en Leadership Fellows. De beurzen beogen impact te hebben op verschillende niveaus, waarbij de Leadership Fellow-beurs gericht is op een innovatie in meerdere faculteiten of een gehele instelling.

Leadership Fellow-beurs

De Leadership Fellow-beurs, ter waarde van € 250.000 , komt ten goede aan de ontwikkeling van een zogenoemde ‘co-designprocedure’  voor docenten, studenten en onderzoekers van de Hogeschool van Amsterdam. Hierdoor kan onderzoek nog verder geïntegreerd worden in het onderwijs. Deze procedure moet ervoor zorgen dat de functionaliteit en de toegevoegde waarde van onderzoek in het curriculum goed zichtbaar zijn. Griffioen heeft de beurs samen met Katelijne Boerma (FBSV), Paulien Spaas (FT), Marlies Sandee (FBE) en Jacqueline Kenkel (HvA Academie) aangevraagd.

”Mijn ambitie is om binnen en buiten de HvA onderzoek, onderwijs en de praktijk met elkaar te verbinden om zo de leerervaring van studenten te verbeteren. Deze beurs helpt mij om de collega’s van de HvA te ondersteunen verdere stappen in de goede richting te zetten” - Didi Griffioen

Lees meer over het project “To Create Tomorrow Together: Co-designing integrated curricula with lecturers, researchers and students” op de website van het lectoraat.

Senior Fellow-beurs

Opleidingsmanager Margo Hartingsveldt (Ergotherapie) krijgt door middel van de beurs, ter waarde van € 100.000, de mogelijkheid om te innoveren binnen de faculteit Gezondheid. Doordat er steeds meer kwetsbare mensen met problemen op meerdere gebieden zijn, moet de zorgprofessional zich daarop aanpassen. Om de professionals van de toekomst - de studenten - hiervoor klaar te stomen, moeten zij andere competenties aangeleerd krijgen. Deze competenties liggen op het gebied van samenwerken en omgaan met diversiteit.

Docent kwalitatief onderzoek Mike de Kreek (Social Work) ontvangt de Senior Fellow-beurs om de verbinding tussen onderwijs, praktijk en onderzoek te versterken in de bachelor- en masteropleiding Social Work. De afstudeerfase zal worden herontwerpen door de aandacht te verleggen naar veranderen en professionaliseren. De innovatie moet vooral plaatsvinden bij het binnenhalen van praktijkervaring in de opleiding en het faciliteren van professionele leergemeenschappen met masteralumni.

Teacher Fellow-beurs

Sjoukje Botman (Social Work) ontvangt de Teacher Fellow-beurs, ter waarden van € 50.000, als ondersteuning in de ontwikkeling van een nieuw bachelorprogramma. In het nieuwe programma, voor de bachelor Social Work, wordt het doen van onderzoek gekoppeld aan innovatief denken en het ontwikkelen van vaardigheden. De nadruk hierbij zal liggen op thema’s zoals: migratie, culturele diversiteit en grensoverschrijdende sociale vraagstukken.