Hogeschool van Amsterdam

HvA stoomt vluchtelingendocenten klaar voor het onderwijs

Statushouders bereiden zich voor op de lerarenopleiding

6 sep 2018 16:13 | Afdeling Communicatie

Zestien statushouders met een bèta-achtergrond en onderwijservaring in hun thuisland, zijn deze week op de Hogeschool van Amsterdam (HvA) begonnen aan een oriëntatietraject op de lerarenopleiding. Bedoeling is dat zij over een jaar versneld hun lesbevoegdheid kunnen halen. Hopelijk kunnen ze dan ook al meteen aan de slag op een Amsterdamse middelbare school, waar het tekort aan bèta-docenten echt nijpend begint te worden.

Ze komen uit Syrië, Iran, Sudan, Oezbekistan en Turkije. Ooit stonden ze daar voor de klas, en nu willen ze in Nederland proberen om hun oude beroep weer op te pakken. Dat is wat je noemt een uitdaging, daar lijkt de groep zich terdege van bewust. Ze hebben erkende diploma's en leservaring maar qua taalbeheersing schommelt het niveau  tussen B1 en B2, en dat moet de komende periode flink omhoog willen ze zelfstandig voor een klas vol Nederlandse kinderen kunnen staan. Ook moeten ze bekend worden met het Nederlandse onderwijssysteem.

Het is pittig, erkent Ljilana Vurlinovic, HvA-docent Nederlands als tweede taal. "Maar stap voor stap komen we er. We gaan het samen doen", houdt ze de groep voor. Ook Zakia Abdelmajeed Yousif (33) heeft er vertrouwen in dat het goed gaat komen. Ze heeft doorzettingsvermogen, vindt ze zelf. Vier jaar was ze lerares Wiskunde in Sudan. Sinds zeven jaar woont ze in Nederland. "Ik kan niet wachten om weer les te geven, maar spannend vind ik het wel." 

Lerarentekort

Het is hoe dan ook uniek te noemen dat deze groep met subsidie van de gemeente Amsterdam überhaupt de kans krijgt om op niveau in te stromen op de arbeidsmarkt. "Het is zeker niet voor het eerst dat er statushouders voor de klas staan, maar dat waren individuele initatieven van de statushouders zelf," zegt Puck Euwe, beleidsadviseur bij de Gemeente Amsterdam. "Een orientatietraject in deze vorm was er nog niet. Ook landelijk niet." 

De primeur hebben deze vluchtelingendocenten te danken aan het grote lerarentekort in de regio. Zes middelbare scholen zijn inmiddels bereid gevonden om de statushouders nu al werkervaring aan te bieden als onderwijsassistent. Bedoeling is dat zij vanaf volgend schooljaar versneld als zijinstromer aan de slag gaan. Dan zijn ze in dienst op een school en doen ze tegelijkertijd een officiële lerarenopleiding. Maar nog niet iedereen in de groep heeft een definitieve stageplaats gevonden. 

Verschil

Nasrin Mostafari (38) uit Iran heeft meer geluk. Zij heeft al een half jaar mee kunnen lopen op het IJburg College en kan nu beginnen op een andere school, naar eigen zeggen om zo veel mogelijk ervaring op te doen. Wat het grootste verschil is met lesgeven in Iran? "In de Nederlandse klassen is meer ruimte voor niveauverschillen. Hier kunnen de leerlingen in hun eigen tempo naar een hoger niveau komen. Daardoor is er minder paniek en een groot gevoel van veiligheid in de klas", zegt de wiskundige in al vrij behoorlijk Nederlands.

Gemotiveerd

Ook is ze onder de indruk van de praktijkgerichte aanpak in Nederland. "Waar ik vandaan kom zijn we heel goed in de theorie, maar we leren ze niet wat ze er mee kunnen. Er is veel minder geld beschikbaar om het onderwijs ook aan te laten sluiten op de arbeidsmarkt."

Maar wat betreft de houding van de Nederlandse leerlingen, klinkt er wel enig gemis door in haar stem. "In Iran zijn de leerlingen heel gemotiveerd. Daar is het echt belangrijk dat je het goed doet op school, zodat je een goede baan vindt en later kan zorgen voor je familie." En dan voorzichtig: "Hier lijkt die noodzaak soms iets minder aanwezig bij de leerlingen." 

Ook zijinstromer worden in het voortgezet onderwijs? Hier lees je wat daar allemaal bij komt kijken