Hogeschool van Amsterdam

HvA-student-ondernemers openen pop-upstore SPOTT.

21 nov 2017 16:13 | Afdeling Communicatie

HvA-studenten runnen zelf de pop-upstore SPOTT. met hun eigen producten in de Czaar Peterstraat, die afgelopen donderdag officieel haar deuren opende.

Tijdens de feestelijke opening liggen de – veelal duurzame- producten van de student-ondernemers uitgestald, zoals lampen gemaakt uit oude pijpleidingen, exclusieve tassen uit visleer, tandenborstels uit bamboe en meubels gemaakt uit oude KLM-uniformen.  De studenten van de HvA-minor Ondernemerschap en van de minor Experience and Eventmanagement hebben het event zelf tot in de puntjes geregeld. Bezoekers van de pop-upstore worden ontvangen in de winkel vol sfeerlichtjes, ballonnen en worden rondgeleid langs de producten.

 

Student met ballonnen

Studenten versierden SPOTT. met ballonnen en ook de hapjes, drankjes en muziek waren tot in de puntjes verzorgd.

Er is een Bloody Mary-bar (ook van student-ondernemers) en dj Karel Bueno de Mesquita (student Experience & Eventmanagement) zorgt voor de vrolijke noot.


AmsterdamFM interviewt studenten en een aantal bekende influencers zoals Vice. Conceptontwikkelaar Roy Grünewald spreekt over omdenken en kromdenken ‘De problemen van vandaag kunnen we niet oplossen met de manier van denken van gisteren en de problemen van morgen zullen niet op te lossen zijn met het denken van vandaag.’  HvA-rector Huib de Jong is als gast bij de opening aanwezig.

 

Van vis tot tas en van broek tot stoel

De student-ondernemers die hun producten in deze pop-up store gaan verkopen, zijn daarvoor geselecteerd op het verhaal achter hun product. Dat zegt Rutger Siebenga, coördinator van de HvA-minor Ondernemerschap: “Het is een winkel waar je niet uit kan gaan zonder dat je iets hebt gekocht. Je kunt hier terecht voor artikelen van 4 tot 4000 euro. Het aantrekkelijke is ook dat dit allemaal producten zijn met een verhaal. Zo is er een tasje van vissenleer; hierbij krijg je te horen en te zien hoe vissenleer te verwerken is en dat het uit IJsland komt en ook nog duurzaam is.”

Het verhaal achter het product krijgt de bezoeker veelal van de studenten zelf te horen. Ook draaien er video’s op displays die het idee vertellen. Het circulaire verhaal van de transformatie van spijkerbroek tot stoel hangt verticaal geprint aan de muur: van broek tot verpulverde stof tot de uiteindelijke stoel.

proces van jeans, verpulverd en uiteindelijk stoel

Het verhaal achter de producten wordt getoond of staat beschreven in de displays

Dat je er niet wegwandelt zonder wat te kopen, ligt niet alleen aan dit verhaal en de prijs. Het assortiment is breed, en met de feestdagen voor de deur kan je hier terecht voor een origineel cadeau. Van een bamboe tandenborstel voor de kleine beurs tot aan een daadwerkelijk lederen beurs of heuptas.

 

SPOTT. in de top 5 van de Amsterdamse pop-upstores

Hoewel de winkel zojuist officieel geopend is, wist de consument de winkel al eerder te vinden. “SPOTT. staat al in de top 5 van de Amsterdamse pop-upstores,” meldt de coördinator van de minor. “De winkel loopt beter en is mooier dan we verwachtten, vorige week al waren er meer dan 400 artikelen verkocht. De jonge ondernemers gaan er met volle kracht voor.”

 

houten kistjes die dienst doen als vitrine met producten zoals een heuptasje

Elk product van de HvA-studenten is te koop

Meer informatie

SPOTT. heeft een eigen website waarop alle producten te zien zijn en een Facebook-pagina