Hogeschool van Amsterdam

Cruciale momenten in loopbaan student centraal bij opening HvA

31 aug 2017 19:01 | Afdeling Communicatie

Wat zijn de spannendste momenten voor studenten in hun studieloopbaan? Wat verwachten zij op die momenten van de hogeschool? Daarover ging vandaag de opening van het hogeschooljaar van de Hogeschool van Amsterdam 2017, met thema ‘Halte Student Centraal’.

Presentator en oud-nieuwslezer Rik van de Westelaken loodst een vol DeLaMar Theater langs de verschillende ‘haltes’ die een student tegenkomt tijdens de studie. Met korte filmpjes en interviews op het podium krijgen de ruim 750 aanwezigen een indruk van de 'spannende' momenten die een student meemaakt: van de introductie Kersvers tot de eerste stage, of het moment dat je je diploma krijgt.

Onder andere drie HvA-docenten van het Jaar, studenten zelf en sportpsycholoog Danielle van der Klein vertellen wat de student op die momenten aan begeleiding nodig heeft.

Respect en verbeterpunten

Huib de Jong , CvB-voorzitter van de HvA, trapt af met een speech waarin hij terugblikt op het afgelopen jaar. Studiesucces en studenttevredenheid aan de HvA  zijn gestegen, "een prestatie die respect verdient." Tegelijk signaleert De Jong dat de communicatie en informatievoorziening naar (aankomend) studenten en ook de roostering echt beter moeten. "Studenten hebben behoefte aan die duidelijkheid."
De CvB-voorzitter zegt daarnaast dat de HvA het onderwijs steeds meer gaat flexibiliseren, en maatwerk gaat leveren. De Digital Society School is hier een voorloper van.

Lachend op het podium: docenten van het jaar Youssef el Bouhassani  (Aviation),  Lubna Medema-Baroud (HBO Rechten) en Neander Houben (Pedagogiek) met Rik van de Westelaken en student Bjorn Bosman

Laagdrempelig

Welke begeleiding willen studenten van de hogeschool bij de eerste 'halte', het begin van de studie? Van de Westelaken roept een paar HvA-experts hiervoor op het podium: medewerkers Eef de Rijk en Sandra van der Jagt van Dienst Studentenzaken (de dienst die studenten studieinformatie en -voorzieningen biedt).
Laagdrempeligheid, dat is de sleutel bij het bieden van hulp, zeggen zij. "Uit een onderzoek onder onze doelgroep blijkt dat er nog best veel spanning zit rond het vragen van hulp," aldus De Rijk. Niet iedere student durft een hulpvraag te uiten. De behoefte aan begeleiding willen studenten vooral bij de 'nieuwe' momenten, zoals studiekeuzecheck of de start van het studiejaar.

Binding

De overgang naar het tweede jaar is ook zo’n nieuw moment. Toegepaste Psychologie-student Jessy Brouwer heeft voor Bureau Studentenartsen een onderzoek uitgevoerd naar de binding die tweedejaarsstudenten voelen met de opleiding. "Alles is dan weer anders, maar dit keer zijn er geen introductie of gezamenlijke activiteiten meer," zegt Jessy. Dus wordt de binding minder sterk. Als oplossing heeft Brouwer een ‘toolbox’ bedacht om de binding in het tweede jaar te versterken, met onder andere een klassenboek.

Docenten van het Jaar over hun geheim

Hoe spelen docenten in op wat studenten nodig hebben?  Drie finalisten van de Docent van het Jaar-verkiezing vertellen hierover: winnaar Youssef el Bouhassani  (Aviation),  Lubna Medema-Baroud (HBO Rechten) en Neander Houben (Pedagogiek). Hun tips variëren van eerlijkheid over de stof- "Ik zeg gewoon als het een week ruk is" -aldus Medema-Baroud- en de stof levend makend met persoonlijke verhalen, tot klasseregels en consequent zijn.

Zwanenkoor zingt 'Geef mij maar Amsterdam' in DeLaMar bij opening Hogeschooljaar HvA

GAS en REM

Na een optreden van het Amsterdamse Zwanenkoor ('Geef mij maar Amsterdam') is de zaal wakkergeschud. Nog een paar 'haltes' volgen in vogelvlucht: in een filmpje vertellen HvA-studenten over hun stage op Schiphol. En over de 'halte studentenleven' vertellen een vluchteling-student en zijn student-mentor, die hem op weg helpt om een netwerk te vormen.

Dan houdt sportpsycholoog Danielle van der Klein- Driesen de afsluitende keynote: zij trekt parallellen tussen de begeleiding van topsporters en studenten. "De docent is ook een coach, en bij zowel sporters als studenten draait het uiteindelijk om resultaat," zegt de Rotterdamse, die sporters met onder andere faalangst, en doorschietend perfectionisme begeleidt.

Als tips voor docenten gebruikt zij lessen uit de sport: "Studenten hebben- net als sporters- zowel ‘GAS’ als ‘REM’ nodig. GAS staat voor je emotionele brein-de adrenalinerush die ook maakt dat je tijdelijk beter gaat presteren. REM staat voor het rationele brein, stappen zetten om ergens te komen, je studie indelen." Bij veel prestatiedruk is het lastig voor studenten om de balans tussen die twee te bewaren. Gaat een student te veel over op ‘gas’, het emobrein, dan ontstaan problemen met plannen en organiseren; bij te veel ‘rem’, het ratio, ontstaat juist tempoverlies of chronisch getwijfel.

Aan docenten geeft ze mee  goed op te letten wat er in de student omgaat. "Maak onderscheid tussen:  - ‘Ik kan het niet’ of 'ik wil het niet'- draait het om te veel perfectionisme of om de intrinsieke motivatie," besluit zij.

Dienst Studentenzaken van de HvA heeft onderzoek gedaan naar de behoefte van (aankomend) studenten aan begeleiding en ondersteuning vanuit de hogeschool. Eef de Rijk presenteerde bij de opening in het kort wat inzichten uit dit onderzoek. Neem voor meer informatie contact op met Eef de Rijk of Freek van Aarst van Dienst Studentenzaken: e.l.de.rijk@hva.nl / f.van.aarst@hva.nl .