Hogeschool van Amsterdam

HvA-studenten techniek strijden in tegenwindrace voor winst

Sterk internationaal veld in 10 editie Racing Aeolus in Den Helder

21 aug 2017 07:00 | Afdeling Communicatie

Vijf studenten techniek, opleiding Engineering, Design & Innovation (ED&I) van de Hogeschool van Amsterdam (HvA) nemen het deze week onder de naam Team Spirit als enig Nederlands team op tegen zeven internationale studententeams in de jaarlijkse tegenwindrace Racing Aeolus. De komende dagen vinden de laatste voorbereidingen en trainingen plaats voordat de strijd losbarst in deze duurzaamheidsrace, die van 24 – 26 augustus in Den Helder plaatsvindt. HvA-teamcaptain Léon Plomp: ‘We gaan voor de winst”.

Rekenen, tekenen, rijden

Terwijl nog veel HvA-studenten genieten van hun laatste vakantiedagen in binnen- of buitenland, is het Spiritteam de afgelopen weken druk bezig geweest om de HvA-tegenwindauto NeoVenteV3 te finetunen en in elkaar te zetten. Studenten Rik Heijne, Léon Plomp, Marco van Wijk, Tim Klunder en Anouk Dijkman, allen tweedejaars, deden dat in de technische ruimte van de verder verlaten faculteit Techniek van de HvA in Amsterdam-Oost, waar alle onderdelen van de NeoVenteV3 lagen. Teamcaptain Léon Plomp: “Na een jaar lang rekenen, tekenen, ontwerpen en uiteindelijk bouwen is de auto nu in rijdbare staat. De komende dagen gebruiken we om te testen alvorens we naar Den Helder afreizen.”

Tegenwindrace

De Racing Aeolus, zoals de jaarlijkse tegenwindrace officieel heet, wordt dit jaar voor de 10e keer verreden. Aan de komende race doen in totaal acht studententeams mee, afkomstig uit Duitsland (3 teams), Turkije (2 teams), Denemarken, Canada en Nederland. Bij de eerdere negen edities was de HvA met een tegenwindauto zeven keer van de partij. In 2009 en 2010 sleepten HvA-studenten de eerste prijs in de wacht. Sindsdien moet de HvA andere teams voor laten gaan. ‘Het wordt dus weer tijd voor een goede prestatie”, stelt Anouk Dijkman die dit jaar de chauffeur is van de HvA-tegenwindauto.

Tegenwindauto 2017

Chauffeur Anouk Dijkman op de bestuurdersstoel

Bewegingsenergie

De Racing Aeolus wordt verreden over een parcours van 500 meter op een winderige dijk in Den Helder. Bij zo’n race draait het om het zo efficiënt mogelijk rijden. Léon Plomp: “Op een windauto zit een rotor die door tegenwind in beweging wordt gezet. De windenergie die dit oplevert, wordt via mechanische overbrenging - met behulp van tandwielen - omgezet in bewegingsenergie die de achteras van de tegenwindauto in beweging zet. Daardoor gaat de auto voorwaartse rijden.”

Efficiëntie

“Hoe efficiënter de tegenwind wordt omgezet in voorwaartse beweging, des te sneller gaat de auto”, vult Anouk Dijkman aan. “De mate van efficiëntie wordt uitgedrukt in een percentage dat wordt berekend door de snelheid van de auto te delen door de tegenwindsnelheid. Tijdens het driedaags event rijden de auto’s meerdere races van 500 meter. De uiteindelijke winnaar is die auto die gemiddeld over alle races het hoogste efficiëntiecijfer haalt.”

Tegenwindauto 2017

De tegenwindauto tijdens de race in 2016

Onder de loep

De auto van het HvA-Spirit team is een bestaande tegenwindauto van de HvA die door de studenten het afgelopen jaar grondig onder de loep is genomen in een poging de efficiëntie te optimaliseren. Léon Plomp: “We hebben zowel naar de rotor als naar het mechanische gedeelte gekeken. Zo zijn we onder meer bezig geweest met verschillende soorten rotorbladen voor zachte of harde wind. Door technische problemen in de productie zijn die bladen echter niet op tijd beschikbaar. Daarom maken we gebruik van de bestaande bladen, die overigens ook goed functioneren.”

Twee versnellingsbakken

In het mechanische gedeelte hebben de techniek-studenten wel een innovatie doorgevoerd. Plomp: ‘Net als in een gewone auto heeft een tegenwindauto ook versnellingen, maar dan wel veel meer, namelijk 36. Vorig jaar zat er in de auto één versnellingsbak waardoor het ontkoppelen en vervolgens weer opschakelen iedere keer tijd kostte. Wij bouwen nu twee versnellingsbakken in, waardoor je in een fractie van een seconde telkens kunt switchen tussen beide versnellingsbakken. Daardoor heb je uiteindelijk minder toerenverlies. Dat moet er toe leiden dat het rendement, en daardoor de snelheid van de auto, omhooggaat.”

tegenwindauto 2017

Het HvA-tegenwindteam 2017: "We denken zeker dat deze auto sneller is dan de versie van vorig jaar."

Optimistisch

Ondanks dat er nog amper getest is met deze wagen, zijn de studenten voorzichtig optimistisch. “We denken zeker dat deze auto sneller is dan de versie van vorig jaar. We hebben destijds in de oude versie gereden met één versnellingsbak. Toen duurde het schakelen wel heel erg lang. Dat zal nu zeker sneller gaan. Het rendement van het systeem zal daardoor zeker stijgen”, aldus de teamcaptain van team Spirit.

Belangrijkste prijs

Alle acht studententeams rijden gedurende drie dagen een nog nader te bepalen aantal races, afhankelijk van de windcondities. De belangrijkste prijs, de Racing Aeolus-bokaal, gaat naar de auto die gemiddeld over alle wedstrijden het beste rendement behaalt. Daarnaast is er ook een prijs voor de auto die tijdens het toernooi het snelst de 500 meter binnen één race weet te overbruggen. Tot slot is er ook nog een afvalrace, waarbij telkens twee tegenwindauto’s tegen elkaar racen totdat er één winnaar overblijft.

Cleanmobility

De tegenwindauto NeoVenteV3 is één van de energiezuinige voertuigen van de HvA. Onder de verzamelnaam Cleanmobility werken techniek-studenten jaarlijks ook aan een waterstofauto, genaamd H2A en aan EVA, een elektrische auto. Met deze twee voertuigen wordt deelgenomen aan de jaarlijkse Shell Eco-marathon. Daarnaast bezit de HvA-stal ook nog de SOLAR, een elektrisch boot. Deze neemt deel aan de tweejaarlijkse Dutch Solar Challenge en aan de jaarlijkse zonnebootrace in Monaco.

 

Update 28 augustus 2017

Het team van de HvA is op de vijfde plaats geëindigd in het eindklassement met een rendementspercentage van 50,16%. Het Canadese team eindigde als eerste in de overall wedstrijd met een rendement van 102.45%. Het Canadese team was ook het snelste binnen één race van 500 meter met een rendement van 102,45%.

De einduitslag luidt:

  1. Chinook Canada                                  98.76%
  2. DTU Denmark                                      90.7%
  3. Inventus Germany                               71.4%
  4. Baltic Twin Thunder (Germany)         74.4%
  5. Spirit of Amsterdam Netherlands     50.16%
  6. Yildez Turkey                                         36.6%
  7. Baltic Thunder Student                       14.4%
  8. DTU Denmark (electrical)
  9. Levante Turkey