Hogeschool van Amsterdam

Centre for Applied Research on Economics & Management

Studententeam wint citymarketingwedstrijd met 'ZO! Zijn wij'

8 jan 2015 00:00 | CAREM

Meer dan 100 studenten uit Parijs, Barcelona en Amsterdam bogen zich in internationaal samengestelde teams de afgelopen tijd over citymarketing-opdrachten via de HvA-minor City Marketing in Europe. ZuidoostPartners gaf de opdracht om een citymarketing-idee voor en door bewoners te bedenken. Het project werd geleid door Nuria Arbones Aran, werkzaam bij het lectoraat, Kenniseconomie van Amsterdam

Studenten van de HvA in Amsterdam, Universtieit Ramon Llull in Barcelona en de École Supérieur de Gestion et Commerce International in Parijs bogen zich in een competitiestrijd over citymarketing-vraagstukken.ZuidoostPartners, de citymarketing-organisatie van en voor Amsterdam Zuidoost was een van de opdrachtgevers, de luchthaven van Barcelona (AENA) was de andere.

Containerdorpje en locatie voor start-ups

De studenten deden ter plekke onderzoek. Vier studententeams kozen voor de opdracht in Zuidoost, en kwamen met uiteenlopende ideeën, zoals:

Een containerdorpje rond de nieuwe flat Kleiburg met horeca, terras, eettentjes en startpunt van Bijlmer fiets- en wandelrondleidingen (fiets) en het Bijlmermuseum. 

Een maandelijkse drive-inn carboot sale/rommelmarkt in de parkeergarage Kempering.

Een start-up-locatie voor jonge ondernemers, creatievelingen en studenten die tijdens hun studie al een bedrijfje zijn begonnen. Gebruikmakend van gezamenlijke faciliteiten en met kennis en coaching van gevestigde bedrijven in Amsterdam Zuidoost.

Een fotoproject voor en door bewoners. Bewoners krijgen in samenwerking met Kruidvat wegwerpcameraatjes, met de opdracht om bijvoorbeeld hun omgeving of thuissituatie te fotograferen. De camera's worden weer ingeleverd en er komt een expostitie van alle beelden en een selectie 'blow up'-foto's op drukbezochte locaties. Een samenwerking en publicatie met een mediapartner zoals bijvoorbeeld De Echo is deel van het plan.

Winnaar: ZO! Zijn Wij

Maar het winnende concept van team Marketing4Direction is een website en Facebookpagina, analoog naar het idee van Humans of New York en sinds kort ook Humans of Amsterdam onder de titel 'ZO! Ben Ik' of 'ZO! Zijn Wij'. Daarop staan persoonlijke portretten van bewoners en bezoekers van Zuidoost die ze zelf kunnen uploaden.

Juryoordeel

De jury van docenten en ZuidoostPartners in Parijs was unaniem over de winnaar. ''ZO! Ben Ik' is een relatief eenvoudig, toegankelijk, betaalbaar en duurzaam idee dat bijdraagt aan de trots en het verbinden van bewoners in Amsterdam Zuidoost,' aldus Arno Gorissen van ZuidoostPartners. ZuidoostPartners wil samen met studenten en organisaties in Zuidoost kijken of ze dit project in de nabije toekomst kan realiseren.

 

Bron: Zuidoost.nl

Foto: James Churton

Lees ook: 'Studenten werken aan imago Amsterdam Zuidoost.'