Hogeschool van Amsterdam

Centre for Applied Research on Economics & Management

Terugblik intern seminar Amsterdam RAI ‘Effectiviteit Social Media bij Beurzen en Evenementen’

23 apr 2014 00:00 | CAREM

Als grootste beurs- en congrescentrum van Nederland is de Amsterdam RAI voortdurend bezig om met behulp van nieuwe (internet)technologieën de bekendheid, betrokkenheid en beleving van beurzen en evenementen te vergroten. Daarom hebben de Amsterdam RAI en de Hogeschool van Amsterdam in 2013 gezamenlijk de effectiviteit van de inzet van Facebook, Twitter en YouTube voor Nederlandse beurzen en evenementen onderzocht. De Amsterdam RAI had hiervoor drie afstudeerplaatsen ter beschikking gesteld. Tijdens een intern seminar op vrijdag 18 april 2014 werden de resultaten van de onderzoeken gepresenteerd aan 55 RAI-medewerkers.

Max Weijers, manager Virtual bij de Amsterdam RAI , opende het seminar. Vanuit zijn rol is hij verantwoordelijk voor de virtuele strategie van de RAI. Hij was tevens stagebegeleider van de drie afstudeerders. Daarna kwam lector Online Ondernemen Jesse Weltevreden aan het woord. Hij vertelde over de aanleiding en het doel van de afstudeeronderzoeken. Het voornaamste doel was om de Amsterdam RAI een actueel inzicht te geven in de succesfactoren van de activiteiten van de grootste beurzen en evenementen in Nederland op de verschillende social media sites. Jesse Weltevreden zoomde vervolgens in op de resultaten voor Twitter en YouTube. Lize Braspenning, oud HvA-student en één van de afstudeerders, ging hierna in op de resultaten voor Facebook. Voor haar onderzoek heeft ze gekeken naar de content op Facebook fan pages van Nederlandse vak- en publieksbeurzen, daarvoor heeft ze ruim 30.100 Facebook posts geanalyseerd.

 

Lize Braspenning
Lize Braspenning

Na de lunch gaven twee online marketeers van de Amsterdam RAI een presentatie: Jasper Horst en Nick Kerschgens. Jasper en Nick hebben een groot aandeel geleverd in de totstandkoming van het Social Media Beleid van RAI Exhibitions. Jasper Horst deelde zijn ervaringen op gebied van webcare en Nick Kerschgens vertelde over de ontwikkelingen van de Facebook pagina's van onder andere de Huishoudbeurs en de huidige social media strategie. Hun praktijkervaring sloot goed aan op de uitkomsten van het onderzoek van de Hogeschool van Amsterdam. Na hun presentatie ontstond er een levendige discussie onder de aanwezigen, welke vooral ging over webcare. Daar kon de laatste spreker mooi op inhaken. Joris Demmers , onderzoeker en promovendus aan de Hogeschool van Amsterdam, houdt zich namelijk bezig met privacy en transparantie in online marketing. Hij deelde tijdens het seminar uitkomsten en discussiepunten van een aantal van zijn onderzoeken op het gebied van webcare. 'In hoeverre leidt webcare tot een hogere klanttevredenheid en wat zijn de grenzen aan de effectiviteit van webcare?' was één van de vragen waarop hij antwoord gaf.

Zowel de aanwezige RAI medewerkers als de sprekers kijken terug op een geslaagd seminar.

Jasper Horst
Jasper Horst

Joris Demmers
Joris Demmers