Hogeschool van Amsterdam

Centre for Applied Research on Economics & Management

Webwinkeliers kiezen noodgedwongen voor winkel buiten stadscentrum

27 mrt 2014 00:00 | CAREM

Onvoldoende aanbod van geschikte panden, hoge huurprijzen en de strikte huurwetgeving maken dat webwinkeliers noodgedwongen kiezen om winkels buiten dorps- en stadscentra te openen. Dat blijkt uit een landelijk onderzoek door de Hogeschool van Amsterdam (HvA) en Seinpost Adviesbureau naar de vestigingsbehoeften van meer dan 350 bedrijven die als webwinkel gestart zijn. Het onderzoek werd uitgevoerd in opdracht van het Hoofdbedrijfschap Detailhandel en de Kamer van Koophandel.

Uit het onderzoek blijkt dat de meerderheid van de webwinkeliers een eigen winkel, pop-up store of shop-in-shop bij voorkeur opent in een stads- of dorpscentrum met tenminste 100 winkels en een (boven)regionale aantrekkingskracht. Noodgedwongen vestigt toch 38 procent van de webwinkels een eigen winkel op een bedrijventerrein. 'Om webwinkels beter te faciliteren bij het openen van (tijdelijke) winkels in winkelgebieden is meer samenwerking tussen vastgoedeigenaren, makelaars, centrummanagers en beleidsmakers nodig', zo stelt Jesse Weltevreden, lector Online Ondernemen van de HvA. 

Aanloopstraten populaire vestigingslocaties 

Webwinkels openen een (tijdelijke) winkel bij voorkeur in aanloopstraten, of buiten de drukste winkelstraten. Belangrijke locatie-eisen zijn: 

  • winkelstraten met een eigen identiteit/karakter
  • goede autobereikbaarheid
  • veel andere winkels in de directe omgeving

Webwinkels beoordelen een winkelpand vooral op de aanwezigheid van opslag- en kantoorruimte, parkeergelegenheid voor klanten en goede laad- en losmogelijkheden. John Bardoel, senior adviseur bij Seinpost laat weten: 'De ruimtevraag van webwinkeliers biedt kansen voor de verdere ontwikkeling van winkelgebieden. Zij willen zich graag vestigen buiten de hoofdwinkelstraten. Daar staat veel leeg. Dat is een belangrijke kans die tot nu toe nog onvoldoende benut wordt'. 

Kleine panden met lage huurprijzen zijn in trek

Webwinkels zijn voor de vestiging van een eigen winkel of pop-up store vooral op zoek naar de wat kleinere winkelpanden (tot 100 vierkante meter) met een lage huur. De meerderheid van de webwinkels wil voor een eigen winkel maximaal € 80 per vierkante meter per jaar betalen en voor een pop-up store minder dan € 250 per week. Een shop-in-shop openen webwinkels het liefst in een fysieke winkel die zich primair richt op de (tijdelijke) verhuur van schap- en/of winkelruimte aan (online) ondernemers.

Rapport

De onderzoeksresultaten zijn op 27 maart gepresenteerd tijdens het seminar 'Vestigingsvoorkeuren van Webwinkels'. Het rapport geeft onder andere antwoord op vragen als: Wat zijn de kenmerken van webwinkels die interesse hebben in een stenen winkel? En wat zijn hun motieven om deze stap te overwegen of te zetten? Wat levert het openen van een (tijdelijke) winkel webwinkels op?

Het onderzoek is uitgevoerd door de Hogeschool van Amsterdam (HvA) en Seinpost Adviesbureau in opdracht van het Hoofdbedrijfschap Detailhandel en de Kamer van Koophandel.

Download het volledige onderzoeksrapport

Voor meer informatie over het onderzoek kunt u contact opnemen met: dr. Jesse Weltevreden, lector Online Ondernemen (06-10153268; j.w.j.weltevreden@hva.nl ) of drs. John Bardoel van Seinpost Adviesbureau BV (06-22527964; j.bardoel@seinpost.com ).