Hogeschool van Amsterdam

Centre for Applied Research on Economics & Management

Verslag seminar ‘How to run a successful online business’

28 feb 2014 00:00 | CAREM

Op woensdag 19 februari organiseerden het e-Commerce Research Café (eCRC) en het lectoraat Online Ondernemen van CAREM voor de vierde keer een succesvol seminar met als thema 'How to run a successful online business'. Diverse inspirerende sprekers zorgden voor een overladen collegezaal. Ruim 180 studenten, medewerkers en externen lieten zich inspireren en informeren over het succesvol opzetten van een webshop/online business.

Seminar terugkijken? Kijk het seminar hier!

Geen kip met de gouden eieren

Lector Jesse Weltevreden trapt af en vertelt over het onderzoek dat het lectoraat heeft uitgevoerd binnen het Shopping2020 onderzoeksprogramma. Jesse Weltevreden was voorzitter van de expertgroep Online Ondernemen en heeft met deze expertgroep onderzoek gedaan naar de factoren die van invloed zijn op de overlevings- en groeikansen van webwinkels in verschillende ontwikkelingsstadia (in Nederland). Tijdens het seminar laat hij zien dat ruim 60 procent van de webshops de eerste vier jaar niet overleeft en dat zo'n 80 procent van de ondervraagden nog nooit een modaal inkomen heeft verdiend met zijn/haar webwinkel. Jesse Weltevreden waarschuwt de zaal dat het oprichten van een webshop niet zo makkelijk is: "An online shop is no goose with the golden eggs" , en dat "hard work does pay off", zeker hier van toepassing is.

Presentatie Jesse Weltevreden

e-commerce seminar 2014 035

Tips van oprichter startpagina.nl

Na de wellicht ontmoedigende conclusies uit het Shopping2020 onderzoek, neemt Durk Jan de Bruin het woord. Durk Jan de Bruin is oprichter van onder andere de succesvolle pagina www.startpagina.nl en laat de aanwezigen zien dat het wel degelijk mogelijk is een succesvol online business op te zetten. "Zolang je maar van je product houdt en gepassioneerd bent", aldus Durk Jan de Bruin. Daarnaast geeft hij als tip mee dat je moet kiezen voor de 'blue ocean' strategy: "unknown market space, few competitors, create market share", of terwijl: richt je op iets dat nog niet bestaat. Durk Jan de Bruin deelt zijn zes gouden regels voor het succesvol runnen van een online business, gebaseerd op eigen ervaringen en het bestuderen van succesvolle ondernemers zoals Google, Facebook en Marktplaats. Hij sluit zijn verhaal af met de waarschuwing: "Go mobile or die", aangezien mobiel dataverkeer (via smartphones en tablets) de toekomst is.

Presentatie Durk Jan de Bruin

e-commerce seminar 2014 052

Voorspel het aantal bezoekers van je (toekomstige) webshop/website

Na de pauze is het de beurt aan oud HvA-student Willem Naber, die sinds het volgen van de minor Ondernemerschap is uitgegroeid tot een succesvolle internetondernemer. Naast het runnen van meer dan 20 online webshops, adviseert en helpt hij ondernemers bij het opstarten van hun online business. Willem Naber vertelt over de dropshipment-strategie, een strategie die zeker aan te raden is voor startende ondernemers. Hierbij neem je minder financieel risico en heb je de voorraad niet in eigen beheer. Er ontstaat een levendige discussie over de voor- en nadelen van dropshipping. Een andere belangrijke les die Willem Naber het publiek leert: je kunt het aantal bezoekers van je (toekomstige) website/webshop voorspellen met de zoekwoordplanner van Google. Willem laat dit zien aan de hand van een voorbeeld.

Presentatie Willem Naber

e-commerce seminar 2014 076

Van keukentafel tot magazijn

De vierde en laatste spreker van de middag is Wouter Hol, één van de oprichters en eigenaren van het succesvolle bedrijf Rapbid, vooral bekend van de succesvolle webwinkel www.kabeltje.com . Wouter Hol neemt de deelnemers mee in zijn ontwikkeling tot online ondernemer. Wouter startte op achtjarige leeftijd al met websites maken en als puber verkocht hij veel spullen via verschillende online kanalen. Met kabeltje.com heeft hij diverse prijzen gewonnen, o.a. tweemaal een Thuiswinkel Award en een vermelding in de Sprout 25 onder de 25. Wouter Hol: "Try and don't give up", tijdens zijn presentatie laat hij zien dat je door te vallen en weer op te staan en door het telkens uitproberen van nieuwe dingen, het zeker mogelijk is een succesvolle online entrepreneur te worden. Wouter Hol laat ook het 'outsourcing' proces van zijn webwinkels zien. Waar hij eens begon aan de keukentafel van zijn ouderlijk huis en doorgroeide naar een tuinhuisje, liggen zijn spullen nu in een groot magazijn.

Presentatie Wouter Hol

e-commerce seminar 2014 089

Na een middag vol interessante en inspirerende sprekers eindigt het vierde eCRC seminar met een gezellige netwerkborrel en nabespreking in De Punt.

e-commerce seminar 2014 119
Borrel in de Punt

Fotograaf: Petra Spiljard