Hogeschool van Amsterdam

Centre for Applied Research on Economics & Management

'Slechts 1 op de 5 ondernemers kan goed rondkomen van webwinkel'

27 jan 2014 00:00 | CAREM

Terwijl een meerderheid van de webwinkeliers de kans groot acht dat zij in 2020 nog bestaat, blijkt de praktijk behoorlijk weerbarstig. Zo'n 80 procent van de online ondernemers heeft namelijk nog nooit een modaal inkomen verdiend met de webwinkel. Ongeveer de helft heeft een jaaromzet van minder dan 10.000 euro. En bijna één op de drie webwinkeliers heeft nog nooit een euro winst gemaakt.

Dit zijn enkele conclusies uit het eindrapport van de expertgroep Online Ondernemen van Shopping2020 . De expertgroep - onder leiding van de Hogeschool van Amsterdam en Marktplaats Zakelijk - baseren hun resultaten op een enquête onder 500 online ondernemers. Daarbij maakten ze onderscheid tussen vier type webwinkeliers. Zo gaf 34 procent van de zogeheten 'spare time' ondernemers - die een webwinkel naast een fulltime baan of studie runnen - aan nooit winst te hebben gemaakt met hun webshop. Van de parttime webondernemers die naast de webwinkel parttime in loondienst werken of voor een gezin zorgen, heeft 38 procent nooit een euro verdiend. Voor de fulltime ondernemers en bedrijven met twee eigenaren liggen deze percentages gunstiger: respectievelijk 15 en 20 procent heeft nog nooit winst gemaakt. Stanja Mau-Sjoe, Strategy & Marketing Manager van Marktplaats Zakelijk en gastvrouw van de expertgroep: 'Voor veel mensen is een webwinkel een uit de hand gelopen hobby of bijverdienste naast een baan in loondienst, studie of de zorg voor een gezin. Succes wordt veelal gedreven door persoonlijke motieven, winstgevendheid is vaak niet het hoogste doel.'

De overlevingskansen voor webwinkeliers zijn verhoudingsgewijs klein. Na vier jaar bestaat nog 41 procent van de gestarte online ondernemers, voor het gehele bedrijfsleven ligt dit percentage op 59 procent. Dr. Jesse Weltevreden , lector Online Ondernemen van de Hogeschool van Amsterdam en voorzitter van de expertgroep: 'Vooral webwinkels jonger dan drie jaar zijn niet winstgevend; het is dan ook niet verwonderlijk dat een groot aantal het binnen vier jaar voor gezien houdt.'

Rooskleurige toekomst

Bijna de helft (49 procent) van de ondervraagde online ondernemers geeft aan minder dan 10.000 euro omzet te hebben geboekt in 2012. Van de 'spare time' en parttime webondernemers behaalde respectievelijk 65 en 61 procent minder dan 10.000 euro omzet. De fulltime online ondernemers en bedrijven met twee eigenaren verging het beter: ongeveer een kwart van hen realiseerde een jaaromzet van meer dan 100.000 euro. Slechts 18 procent van de online ondernemers heeft sinds de oprichting van de webshop minimaal een modaal inkomen verdiend. Mau-Sjoe: 'Het onderzoek bevestigt de aloude wijsheid 'hard work does pay off': hoe meer tijd, geld en denkwerk men in de webwinkel investeert, hoe succesvoller.'

Ondanks het feit dat veel webwinkeliers een lage omzet realiseren, denken ze toch positief over de toekomst. Meer dan de helft, 51 procent, acht de kans groot tot zeer groot dat hun bedrijf in 2020 nog bestaat. Bij de meerderheid van de online ondernemers liggen de belangrijkste overwegingen om te stoppen in de persoonlijke sfeer. Toch zijn het uiteindelijk bedrijfseconomische overwegingen die bepalen of online ondernemers hun bedrijf voortzetten.

Uitdagingen voor 2020

Het vergroten van de winst is de belangrijkste strategische uitdaging tussen 2014 en 2020 voor webwinkeliers. Voor marketing en sales is de vindbaarheid van de webshop op internet de grootste uitdaging, op operationeel niveau is dat het (her)ontwikkelen van de website. Hoewel online ondernemers voor een groot aantal uitdagingen staan, heeft een meerderheid weinig of geen behoefte aan ondersteuning, met name bij strategische uitdagingen. Op het gebied van marketing en verkoop is die behoefte er relatief vaker. Weltevreden: 'Er heerst een sterke doe-het-zelf mentaliteit onder webwinkeliers.'

Het gehele rapport van de expertgroep Online Ondernemen van Shopping2020 is voor iedereen gratis te downloaden.

De overlevingskansen voor webwinkeliers zijn verhoudingsgewijs klein. Na vier jaar bestaat nog 41 procent van de gestarte online ondernemers, voor het gehele bedrijfsleven ligt dit percentage op 59 procent. Dr. Jesse Weltevreden , lector Online Ondernemen van de Hogeschool van Amsterdam en voorzitter van de expertgroep: 'Vooral webwinkels jonger dan drie jaar zijn niet winstgevend; het is dan ook niet verwonderlijk dat een groot aantal het binnen vier jaar voor gezien houdt.'

Rooskleurige toekomst

Bijna de helft (49 procent) van de ondervraagde online ondernemers geeft aan minder dan 10.000 euro omzet te hebben geboekt in 2012. Van de 'spare time' en parttime webondernemers behaalde respectievelijk 65 en 61 procent minder dan 10.000 euro omzet. De fulltime online ondernemers en bedrijven met twee eigenaren verging het beter: ongeveer een kwart van hen realiseerde een jaaromzet van meer dan 100.000 euro. Slechts 18 procent van de online ondernemers heeft sinds de oprichting van de webshop minimaal een modaal inkomen verdiend. Mau-Sjoe: 'Het onderzoek bevestigt de aloude wijsheid 'hard work does pay off': hoe meer tijd, geld en denkwerk men in de webwinkel investeert, hoe succesvoller.'

Ondanks het feit dat veel webwinkeliers een lage omzet realiseren, denken ze toch positief over de toekomst. Meer dan de helft, 51 procent, acht de kans groot tot zeer groot dat hun bedrijf in 2020 nog bestaat. Bij de meerderheid van de online ondernemers liggen de belangrijkste overwegingen om te stoppen in de persoonlijke sfeer. Toch zijn het uiteindelijk bedrijfseconomische overwegingen die bepalen of online ondernemers hun bedrijf voortzetten.

Uitdagingen voor 2020

Het vergroten van de winst is de belangrijkste strategische uitdaging tussen 2014 en 2020 voor webwinkeliers. Voor marketing en sales is de vindbaarheid van de webshop op internet de grootste uitdaging, op operationeel niveau is dat het (her)ontwikkelen van de website. Hoewel online ondernemers voor een groot aantal uitdagingen staan, heeft een meerderheid weinig of geen behoefte aan ondersteuning, met name bij strategische uitdagingen. Op het gebied van marketing en verkoop is die behoefte er relatief vaker. Weltevreden: 'Er heerst een sterke doe-het-zelf mentaliteit onder webwinkeliers.'

Het gehele rapport van de expertgroep Online Ondernemen van Shopping2020 is voor iedereen gratis te downloaden.