Centre for Economic Transformation | CET

Diversiteit in Opleiding en Werk

Een verkennende studie naar de school -en arbeidsloopbaan van hoger opgeleide jongeren.

Boek

Het hoger beroepsonderwijs (HBO) is toegankelijk geworden voor grote groepen jongeren met een diversiteit aan vooropleidingen. Het doel van dit onderzoek was het in kaart brengen van loopbanen van hoger opgeleide jongeren uit diverse culturele groepen op de arbeidsmarkt en de factoren die daarop van invloed zijn.

Diversiteit in opleiding en werk

Een verkennende studie naar de school- en arbeidsloopbaan van hoger opgeleide jongeren. Zijn er verschillen in de school- en arbeidsloopbanen van jongeren in het hogere beroepsonderwijs? Welke factoren zijn hierop van invloed? Op welke manier ondersteunt de opleiding de jongeren bij hun keuzeproces? In dit boek wordt verslag gedaan van uitgebreide gesprekken met jongeren van autochtone en niet-westerse afkomst. Hun cv's, maatschappelijke positie en persoonlijke en zakelijke netwerken zijn geanalyseerd. De levensdoelen van verschillende etnische groepen laten veel overeenkomsten zien: iedereen wil vooral een leuke baan die in balans is met het privé leven. De weg daarnaartoe verschilt.
Referentie Ballafkih, H., Imansoeradi, M., Meer, M vd & M.G.M. Meerman (2008) Diversiteit in Opleiding en Werk; een verkennende studie naar de school- en arbeidsloopbaan van hoger opgeleide jongeren. Scienceguide.
Gepubliceerd door  CAREM 2 april 2008

Publicatiedatum