Hogeschool van Amsterdam

Centre for Applied Research on Economics & Management

Nederlandse winkelgebieden maken een sprong voorruit

12 mrt 2018 11:00 | CAREM

DNWS, Hogeschool van Amsterdam en de Kamer van Koophandel Amsterdam organiseerden op woensdagmiddag 7 maart 2018 het seminar: Succesvol Samenwerken in Winkelgebieden. Deze middag ervaarden 200 lokale stakeholders uit het hele land hoe ze succesvol met elkaar kunnen samenwerken om hun winkelgebied aantrekkelijk te maken.

Twee onderzoeken gericht op de praktijk

Tijdens dit seminar stonden twee publicaties centraal:

  1. Het Verbonden Winkelgebied – een handboek gebaseerd op de bevindingen van Collectief Online, een 2-jarig onderzoek naar de kracht van collectieve marketing voor winkelgebieden.
  2. Bluepaper Future Retail City Center – met tientallen praktijkvoorbeelden van collectieve initiatieven in winkelgebieden uit binnen- en buitenland.

Het Verbonden Winkelgebied

Het handboek helpt collectieven, centrummanagers, ondernemers en andere partijen met het opzetten van een duurzame digitale marketingstrategie van hun winkelgebied. Door middel van praktische handvatten kunnen deze stakeholders effectieve online kanalen en digitale marketingactiviteiten ontwikkelen of het handboek gebruiken als aanvulling op de algemene collectieve marketingstrategie.

Future Retail City Center

De bluepaper is een opvolging van de expertgroep ‘Future Retail City Center’ van Shopping Tomorrow, die antwoord geeft op de vraag: ‘‘Welke interventies hebben op langer termijn de meeste toegevoegde waarde voor de lokale stakeholders van het winkelgebied.’’ Het resultaat is samengevat in een praktische paper met goede en minder geslaagde praktijkvoorbeelden uit binnen- en buitenland, die stakeholders helpen om weloverwogen keuzes te maken voor de gezamenlijke aanpak en acties.

(Inter)nationale voorbeelden

Met ´Vandaag horen. Morgen doen’ als uitgangspunt, konden de deelnemers actief deelnemen aan 11 deelsessies begeleid door 18 sprekers uit Nederland, België en het Verenigd Koninkrijk. De sprekers deelden meerdere initiatieven uit de dagelijkse praktijk, waar de lokale stakeholders op dit moment samen aan werken. ‘‘Door gericht te focussen op de doorvertaling naar de praktijk, maakte dit seminar uniek’’, aldus Stefan van Aarle van StadsKracht. Daarnaast werd de diversiteit van de deelnemers goed gewaardeerd. Dit is één van de weinige seminars in de laatste jaren waar ik nieuwe mensen heb ontmoet’’, aldus Kjeld Vosjan van Management op Maat. Jesse Weltevreden, professor Digital Commerce aan de Hogeschool van Amsterdam: “Het was een geslaagd seminar waar we twee prachtige publicaties hebben kunnen presenteren die concrete tips bevatten waar winkelgebieden direct mee aan de slag kunnen”.

Vandaag horen. Morgen doen.

Onder het motto ‘Vandaag horen. Morgen doen’ is de eerste publicatie van ‘Het Verbonden Winkelgebied’ officieel overhandigd door Daphne Hagen (Hogeschool van Amsterdam) aan Marijke van Hees, voorzitter van de Retailagenda. En vanaf vandaag staan beide publicaties, Het Verbonden Winkelgebied en Future Retail City Center, online.