Nieuwsbrief mei 2020
Inschrijven voor de nieuwsbrief
Beste lezer,

Sinds de vorige nieuwsbrief is de wereld compleet veranderd. Gelukkig loopt het onderzoek van Gas op elektrisch, met wat kleine aanpassingen, gewoon door. Dat is fijn. Gezamenlijk werken aan de projectdoelstellingen geeft energie. In deze nieuwsbrief stellen we u graag op de hoogte van de ontwikkelingen.

Namens het Gas op elektrisch team, veel leesplezier,
Walther Ploos van Amstel (lector City Logistics) en Susanne Balm (projectleider)
Brinck start proef met zes Urban Arrow vrachtfietsen
Voor het wisselen van slimme meters in Amsterdam zet Brinck Roll Out Services (onderdeel van projectpartner Heijmans) per 25 mei 2020 zes elektrische vrachfietsen in. De fietsen worden geleased van DOCKR en ingezet vanaf de vestiging van opdrachtgever Liander. De opgedane kennis en ervaringen worden meegenomen in het Gas op elektrisch onderzoek.
Syndesmo en Eigen Haard treden toe tot het consortium
Het consortium van Gas op elekrisch is sinds mei uitgebreid met twee nieuwe mkb-partners. Zij worden hieronder geintroduceerd. Het volledige overzicht van partners vindt u op de website van Gas op elektrisch.
Syndesmo biedt advies op het gebied van zakelijke mobiliteit. Ze ondersteunen bij uitdagingen op het gebied van mobiliteitsbeleid, wagenpark, parkeerbeleid en reiskostenregelingen. Een van hun opdrachtgevers is Eigen Haard.
Eigen Haard is een woningcorporatie in Amsterdam met een eigen wagenpark van circa 130 voertuigen. Sinds maart experimenteert Eigen Haard met de inzet van elektrische bestelauto's, waarbij ze worden ondersteund door Syndemso en kennis delen met Gas op elektrisch.
Videopresentaties met tussenresultaten
Vincent Bensink, student Logistics Management aan de Hogeschool van Amsterdam, onderzoekt voor zijn afstuderen de haalbaarheid van een hub met de inzet van vrachtfietsen voor Unica. In deze video presenteert hij zijn tussenresultaten.
Om de behoefte aan hubs voor servicelogistiek te peilen is een vragenlijst uitgezet. In deze videopresentatie deelt Susanne Balm de aanleiding, aanpak, partners en resultaten. De Nederlandstalige slides van de presentatie kunt u hier downloaden.
MSc onderzoek naar optimale vlootsamenstelling
Wat is de invloed van emissie vrije zones en karakteristieken van service monteurs op de vlootsamenstelling en routeplanning?
Tirza Englebert, student Transport & Supply Chain aan de Vrije Universiteit onderzoekt in opdracht van Gas op Elektrisch de optimale elektrische vlootsamenstelling. Ze gebruikt hiervoor simulatiesoftware CPLEX, Rstudio en ritdata van Gas op elektrisch partners.
Leesvoer
>> Lees de Outlook elektrische bestelvoertuigen van ElaadNL
>> Download deze publicatie van de Universiteit Magdeburg.
>> Download deze Position Paper van TNO en TKI-Dinalog
>> Bekijk het ICBF Magazine met op pagina 12-13 een artikel van GoE
Platform voor versnelling nul-emissie stadslogistiek

"Op dit moment (april 2020) wordt nationaal de Uitvoeringsagenda Stadslogistiek opgesteld, in vervolg op het Klimaatakkoord. Daarin dreigen op initiatief van nationale branche- en belangenorganisaties enkele overgangsregelingen en uitzonderingen opgenomen te worden. Die regelingen halen feitelijk de totale klimaatambitie stadslogistiek onderuit. Terwijl veel bedrijven al toewerken naar invoering van zero-emissie stadslogistiek in 2025. Zij gaan er voor. Juist die bedrijven zijn te weinig zichtbaar en worden niet voldoende gehoord. Zij kunnen door deze actie gezamenlijk hun stem laten horen."

Aankomende (online) evenementen
Projectsite
#Gasopelektrisch
Het Gas op elektrisch project wordt mede gefinancierd door Regieorgaan SIA onderdeel van NWO.

Wilt u deze nieuwsbrief niet meer ontvangen? Stuur dan een mailtje met onderwerp: "Uitschrijven nieuwsbrief" naar gasopelektrisch@hva.nl.