Gas op elektrisch is van start!                                                                                                                                   .
Nieuwsbrief februari 2020
Inschrijven voor de nieuwsbrief
Gas op elektrisch begint aan fase 3!

We zijn halverwege de looptijd van het Gas op elekrisch project. Het nieuwe jaar is goed begonnen met een voltallig consortium bij Arval in Houten (foto). De komende periode richten we ons op de uitwerking en evaluatie van uitstootvrije oplossingen voor Unica, Heijmans en ENGIE.
Namens het Gas op elektrisch team, veel leesplezier,
Walther Ploos van Amstel (lector City Logistics) en Susanne Balm (projectleider)
ENGIE monteurs op Urban Arrow met Curban trailer
Vanaf januari 2020 zet ENGIE Services in Limburg op twee locaties elektrische transportfietsen van Urban Arrow in, met aanhangers van Busybike. De compacte aanhanger is speciaal ontworpen voor service-monteurs, fotografen, klussers en andere mensen die hun gereedschappen mee willen nemen tot op de locatie. Lees hier meer over de Curban trailer van Busybike.
Nieuwe onderzoekers in het team
We hebben een aantal wisselingen in het onderzoeksteam van Gas op elektrisch:
  • Vanaf februari 2020 verwelkomen we Martin Smit als nieuwe onderzoeker bij de Hogeschool van Amsterdam. Martin heeft veel ervaring opgedaan met (licht) elektrisch vrachtvervoer bij Sandd. Hij vervangt Martijn Altenburg.
  • Martijn zal zich volledig gaan richten op zijn werk als docent Logistiek en afstudeerstudenten van het Gas op elektrisch project begeleiden.
  • Vincent Bensink start in opdracht van de HvA met een onderzoek naar de inzet van een mobiele hub en vrachtfiets voor Unica.
  • Jos Vrieling van HAN Automotive heeft het team verlaten. Zijn werk wordt overgenomen door Marith Dieker.
  • HvA student-assistent Anna van den End wordt vervangen door Wout Niehuis.
We bedanken Martijn, Jos en Anna voor hun inzet in het eerste projectjaar!
Leesvoer
Het World Economic Forum heeft een rapport over stadslogistiek uitgebracht. Walther Ploos van Amstel van de HvA heeft hier aan bijgedragen en ook de burgemeester van Amsterdam schreef een stukje!
Susanne Balm presenteert de stappen en ervaringen van 5 jaar onderzoek en realisatie van facilitaire logistiek bij de UvA-HvA. Een intensieve samenwerking tussen medewerkers, studenten en ketenpartners.
Kansen en uitdagingen van elektrisch vrachtvervoer
Aanbieders delen hun ambities en ervaringen. Bekijk deze en andere video's op onze website. Met dank aan:
- Arval
- DOCKR
- Easy Go Electric en Addax
- Rolling The City

Resultaten van 6-weekse sprint
Studenten van de opleiding Logistiek van de HvA kregen de opdracht om de servicelogistiek van ENGIE, Heijmans en Unica in kaart te brengen met als doel het versnellen van de zero emissie stadslogistiek. Binnen zes weken realiseerden drie groepjes studenten een analyse voor de drie opdrachtgevers.

Bovenstaand dashboard is gemaakt aan de hand van ENGIE data. Studente Jonne op de Weegh doet er verslag van. Lees hier meer over.
2e druk Stadslogistiek: Licht en elektrisch beschikbaar
Hardcopy
Vanwege de grote interesse, zijn er extra exemplaren van de LEVV-LOGIC eindpublicatie gedrukt.

Wilt u een of meerdere hardcopies ontvangen? Stuur dan uw postadres en het gewenste aantal naar gasopelektrisch@hva.nl.

Digitaal
De online publicatie is zowel in het Nederlands als in het Engels te downloaden van: www.hva.nl/levvlogic

Aankomende evenementen
Projectsite
#Gasopelektrisch
Het Gas op elektrisch project wordt mede gefinancierd door Regieorgaan SIA onderdeel van NWO.

Wilt u deze nieuwsbrief niet meer ontvangen? Stuur dan een mailtje met onderwerp: "Uitschrijven nieuwsbrief" naar gasopelektrisch@hva.nl.