HvA Bibliotheek

Opvolger databank NARCIS beschikbaar

5 jul 2023 21:25 | HvA Bibliotheek

De landelijke databank NARCIS en de bijbehorende dienstverlening is beëindigd per 3 juli. De content, zoals metadata van publicaties en datasets, blijft beschikbaar voor de verschillende (onderwijs)instellingen, zoals de HvA. Handiger nog is dat de opvolger van NARCIS al beschikbaar is gesteld.

NARCIS

NARCIS staat voor National Academic Research and Collaborations Information System en werd aangeboden door DANS, het nationale expertisecentrum en repository voor onderzoeksdata. NARCIS bood wetenschappers, studenten, journalisten en medewerkers binnen onderwijs, overheid en het bedrijfsleven toegang tot wetenschappelijke informatie. Denk daarbij aan (open access) publicaties van alle Nederlandse universiteiten, diverse wetenschappelijke instellingen, en datasets van data-archieven. Daarnaast bevatte NARCIS beschrijvingen van onderzoeksprojecten, experts en onderzoeksinstituten in Nederland.

Ook was de afgelopen jaren NARCIS vindbaar via de databankenlijst van de HvA Bibliotheek.

The Netherlands Research Portal

Gebruikers van NARCIS hoeven niet te treuren. Onlangs is The Netherlands Research Portal gelanceerd voor alle Nederlandse onderzoeksoutput. Een initiatief van UKB, SURF en OpenAIRE, organisaties op het gebied van open kennis, e-infrastructuur en IT-innovatie. Dit portaal wordt ‘een game-changer voor onderzoekers, instellingen en het bredere publiek, omdat het naadloze toegang biedt tot de nieuwste Nederlandse onderzoeksresultaten’, stellen de initiërende organisaties.

Het zal journalisten, beleidsmakers en onderzoekers ook gebruiksvriendelijke toegang bieden tot tools waarmee ze interdisciplinair onderzoek kunnen vinden en innovatie en verandering kunnen stimuleren.