Hogeschool van Amsterdam

HvA Bibliotheek

Bronnen vermelden

Niemand wil van plagiaat beschuldigd worden. Vermeld in je scriptie of paper daarom je bronnen op de juiste manier. Benut de tips en tools van de Bibliotheek.

Waarom moet je bronnen vermelden?

Als je een verslag schrijft maak je gebruik van informatie uit boeken, tijdschriften en websites. Elke bron die je gebruikt moet je duidelijk vermelden. Het is daarom belangrijk alle gegevens van de bronnen die je gebruikt goed bij te houden. Door bronvermelding:

  • Maak je duidelijk wat je eigen ideeën zijn en welke van iemand anders. Doe je dat niet dan is er sprake van plagiaat. Plagiaat is een inbreuk op het Auteursrecht
  • Respecteer je het intellectueel eigendom van de maker.
  • Kan je lezer nagaan waar je de informatie vandaan hebt gehaald.

Hoe vermeld je bronnen?

Bronvermelding bestaat uit twee stappen: 

  1. Aan het eind van je verslag neem je een lijst op met de volledige vermelding van alle bronnen die je hebt gebruikt, ofwel bronnenlijst of literatuurlijst.
  2. In de tekst maak je elke keer als je een bron aanhaalt een korte verwijzing naar die bron.

Bekijk ook deze video:

Tips en tricks voor bronvermelding

Stijlen gebruiken

Bij de HvA volgen de meeste opleidingen de APA-stijl; Gezondheid gebruikt de Vancouver-stijl en Rechten gebruikt de Leidraad-stijl. Er bestaan ook andere richtlijnen en stijlen voor bronvermelding. Informeer bij je opleiding welke stijl je moet gebruiken.  

Bronnen bijhouden en verwerken 

Er zijn diverse tools om je bronnen goed te beheren, zoals RefWorks en Zotero.

Studenten en medewerkers van de HvA kunnen gratis gebruik maken van RefWorks. De bibliotheek biedt daar uitgebreide ondersteuning bij.  Lees meer over RefWorks.

Heb je slechts een aantal bronnen? Dan kun je ook in Microsoft Word bronnen beheren en in je documenten verwerken.  Download hier een handleiding (PDF).

Gepubliceerd door  HvA Bibliotheek 5 september 2017