Archiefschool

Cursus Archivistiek voor niet-archivarissen

Archiefinstellingen werken samen met andere erfgoedaanbieders, zoals bibliotheken, musea of documentatiecentra. Steeds meer medewerkers hebben geen archivistische, maar een andere achtergrond. De seminarcyclus biedt een kennismaking met de hoofdlijnen van de moderne archivistiek. In tien seminars van drie uur krijgt u een overzicht van elk deelterrein door een deskundige uit de praktijk.

Cursusopzet

In de cursus komen in vijf dagen de volgende tien seminars aan bod:

• Organisatie van het archiefwezen
  • Toegankelijkheid
  • Toegankelijk maken
  • Archiefrecht
  • Digitaal archief
  • Digitalisering van analoog materiaal
  • Archiveringssystemen
  • Waardering en selectie
  • Materieel beheer en behoud
  • Afronding en samenhang

Doelgroep

De seminarcyclus is gericht op stafmedewerkers of leidinggevenden zonder archivistische achtergrond, die werken bij archiefdiensten, regionaal historische centra, musea of bibliotheken.

Deze seminarcylus op hbo+ niveau is geen bijscholing voor medewerkers die archivistische taken uitvoeren. Daarvoor biedt de opleiding tot archivaris een passend opleidingsperspectief.

Cursusdata en -tijden

• 5 dagen
  • 10.00 - 16.30 uur
  • start : 01 april 2020