Archiefschool

Archiefassistent : Basismodule Thuis in het archief

Bij 'archief' denken de meeste mensen aan een verzameling oude documenten en die omschrijving is in het dagelijks leven voldoende. Als medewerker dienstverlening, depot of studiezaal bij een stadsarchief, historisch centrum of archiefbewaarplaats werkt u dag in dag uit met archieven en moet u precies weten waarom het gaat.

Programma module

Waarin onderscheidt archief zich eigenlijk van een bibliotheek of een collectie oude kaarten of een andere verzameling? In deze basismodule komen vragen aan de orde als:

• Wat verstaan we precies onder archief?
  • Waarvoor dienen archieven?
  • Waarom bewaren we sommige documenten wel en andere niet?
  • Hoe ziet het archiefbeheer er in vogelvlucht uit?

De studenten maken kennis met alle aspecten van archieven: van verwerven van archieven tot toegankelijk maken en beschikbaarstellen, bewaren en behouden van archieven, een kort overzicht van regelgeving voor archieven en de organisatie van het openbaar archiefwezen in Nederland.

• Woensdagen
  • 13, 20, 27 november, 4, 11, 18 december, 9 en 16 januari 2020
  • Tijden: 13.30-16.30 uur.

Overige informatie

Thuis in het archief is de basismodule van de opleiding Archiefassistent.

Docent is Janna Leguijt, docent Archivistiek aan de Hogeschool van Amsterdam.

Gepubliceerd door  Archiefschool 13 mei 2019