Hogeschool van Amsterdam

Alumni

Post HBO leergang Employee Experience

HvA Alumni Academie

Cursus

Employee Experience is volgens HR trendwatchers de ‘next step’ voor HR. Medewerkers écht op de eerste plaats zetten en hen een ‘Great Place to Work’ bieden, maakt dat organisaties topwerkgevers én marktleiders zijn en blijven. Slechts 6% werkt nu al actief aan zijn Employee Experience. Wil je ook goed voorbereid zijn? Neem dan deel aan deze leergang.

Richard Branson zegt: “Clients do not come first. Employees come first. If you take care of your employee, they take care of your clients.” Medewerkers die zich happy, betrokken en bevlogen voelen, zetten zich immers meer in voor hun werk, de klant en hun collega’s. Hun productiviteit ligt hoger en hun verloop en ziekteverzuim is lager. Voldoende onderzoeken hebben inmiddels het verband tussen succesvol zijn in de business en happy medewerkers aangetoond.

In international onderzoek (KennedyFitch, 2017) geeft 88% van de HR managers aan dat Employee Experience de komende jaren (sterk) in aandacht gaat toenemen. De medewerker écht centraal zetten, betekent de focus verbreden naar de hele ‘employee experience’. Met een goede employee experience richt je je op alle interactie van medewerkers met hun organisatie. Dus van het eerste contact tot het vertrek en zelfs daarna om van medewerkers  ambassadeurs van je organisatie te maken. Alle interactie tussen medewerkers en hun werkgever dient te leiden tot een maximale positieve ervaring. Inmiddels hebben marktleiders binnen hun HR-afdelingen medewerkers met ‘employee experience’ in hun functienaam of hun hele HR afdeling omgedoopt. 

In de leergang kun je kennismaken met het gedachtegoed van toonaangevende experts op het gebied van Employee Experience:  

  • Heleen Mes, Employee Experience & Design expert en oprichter LinkedIn groep Employee Experience Nederland/ België
  • Ruud Rikhof, consultant en onderzoeker Kennedy Fitch Zurich
  • Kilian Wawoe, auteur en HRM Docent Vrije Universiteit
  • Tom Haak, Directeur HR Trend Institute
  • Frank van den Brink, Directeur Employee Experience ABN Amro

Doelgroep

Deze post HBO is bedoeld voor HRM en Bedrijfskunde alumni van de HvA die willen weten wat de laatste ontwikkelingen zijn op het HR vakgebied en willen weten wat Employee Experience en Employee Experience Design is, waarom het belangrijk is en best practices willen gebruiken om geïnspireerd te worden en een vertaalslag te maken naar de eigen organisatie. Externen kunnen ook deelnemen.

Aantal deelnemers

Minimaal 8, maximaal 20 deelnemers

Locatie en datum

Locatie: Leeuwenburg, Weesperzijde 190

Data:  vrijdag 1-8-22-29 juni

Kosten

Euro 1.975,00 (0% BTW), catering en lesmateriaal.

Docent en deskundigen

De 4-daage post HBO leergang wordt inhoudelijk vormgeven door Heleen Mes van het HappinessBureau. Zij is docent van de meeste onderdelen en is de hele leergang bij de groep deelnemers als facilitator. Iedere trainingsdag zal een (of twee) externe deskundige(n) worden uitgenodigd om een presentatie te geven van circa 1,5 uur.

Voor de werkvormen wordt gestreefd naar inspirerende oefeningen en verdiepende interactie tussen de deelnemers.

Programma (Vanaf 9:00 uur inloop, start 9:30 uur. Einde 17:00 uur)

Dagdeel

Onderdeel

Korte beschrijving

1 juni

ochtend

Kennismaking groep

Wat is Employee Experience?

Waarom is Employee Experience belangrijk voor medewerkers?

 

Toelichting definities en modellen, onderzoek

1 juni

middag

Presentatie Employee Experience centric organisations. Spreker en onderzoeker Ruud Rikhof van Kennedy Fitch, Zurich

 

Presentatie over/van  Beste Werkgever. Spreker volgt

 

Verslag van internationaal onderzoek naar EX in 2017

 

Dagdeel

Onderdeel

Korte beschrijving

8 juni

ochtend

Hoe kun je als organisatie/HR Employee Experience inzetten: H.E.A.R.T. model

De 5 factoren van Employee Experience: Happy Cultuur, Energiegevende Werkomgeving, Agile Leiderschap, Redesign van de employee journey en Technologie die voor je werkt.

8 juni

middag

Presentatie ‘Het nieuwe beoordelen en belonen’. Spreker en auteur Kilian Wawoe, Universiteit van Amsterdam

 

Presentatie Best Practice HR instrumenten. Spreker volgt

Presentatie over nieuwste ontwikkelingen en wetenschappelijke onderbouwing.

 

Dagdeel

Onderdeel

Korte beschrijving

22 juni ochtend

Digitalisering en AI & Employee Experience Design

Presentatie Tom Haak, Founder HR Trend Institute

Presentatie over nieuwste ontwikkelingen

22 juni

middag

Employee Experience Design

Principes van EX design

Werken met persona’s Employee Journey mapping

 

Dagdeel

Onderdeel

Korte beschrijving

29 juni

ochtend

Praktijkcase: Employee Experience bij ABN Amro. Spreker Frank van den Brink, Directeur Employee Experience ABN Amro

Presentatie over de weg naar EX die ABN Amro aflegt.

29 juni

middag

Meten van Employee Experience

 

 

Plan van aanpak eigen case

 

Voorbeelden van vragenlijsten en meetmogelijkheden (pulse)

 

 

Roadmap, presentatie eigen plan van aanpak, feedback en afronding leergang

 

De post HBO leergang wordt georganiseerd en gefaciliteerd door Heleen Mes, partner HappinessBureau.

Heleen Mes bereikte met twee werkgevers een top 10 positie Beste Werkgevers, certificering als Top Employer  en een finaleplaats als HR Proffie.  Zij werkte als HR directeur en consultant o.a. bij Technische Unie, De Nederlandsche Bank, AWVN, Berenschot, Mees Pierson en Zaans Medisch Centrum. Zij is partner van het HappinessBureau  en geeft key notes en workshops over Employee Experience & Design. Zij is  oprichter van de LinkedIn groep Employee Experience Nederland/België en editor van Happy People Better Business Nieuws (www.hpbbnieuws.nl). In 2018 komt haar boek uit over Employee Experience bij Vakmedianet.

Klik hier om je aan te melden

Gepubliceerd door  Afdeling Communicatie 5 juni 2018