Hogeschool van Amsterdam

Amsterdams Kenniscentrum voor Maatschappelijke Innovatie

Balanceren tussen publiek en politiek

Promotieonderzoek

Het promotieonderzoek gaat over de competenties die Cultureel Ondernemende Professionals (CO-professionals) inzetten om cultureel burgerschap te bevorderen.

Belangrijke vragen zijn:

  • Welke competenties zijn in de praktijk nodig voor CO-professionals om zelfarticulatie bij de doelgroep te stimuleren; en
  • Hoe bereiken zij overeenstemming met hun vijf partners: politiek (beleidsmedewerkers, fondsen), kunstenaars, publiek, sociaal culturele partners en publieke financiers?

De centrale vraag van dit promotieonderzoek is: Welke activiteiten zetten CO-professionals in om cultureel burgerschap te bevorderen en welke competenties hebben ze hiervoor nodig?

Door het toenemen van culturele diversiteit en een drastische vermindering van de nationale culturele homogeniteit komt er eind twintigste eeuw, meer aandacht voor een nieuwe culturele invulling van het concept burgerschap. Een vastomlijnde definitie van cultureel burgerschap is echter niet eenvoudig te geven vanwege de complexiteit van de verschijnselen waaraan cultureel burgerschap refereert. Cultureel burgerschap wordt niet benaderd vanuit instituties met een politiek bestuurlijke context, maar meer vanuit maatschappelijke betrokkenheid. Daarin wordt burgerschap gezien als een cultureel proces dat in de tijd kan veranderen en daardoor op vele manieren in verschillende contexten kan worden ingevuld.

Promotoren

  • prof. dr. Kitty Zijlmans (Faculteit Geesteswetenschappen, Universiteit Leiden).
  • dr. Eltje Bos (co-promoter Lectoraat Culturele en Sociale Dynamiek, Hogeschool Amsterdam).

Contact

Neem voor vragen over het promotieonderzoek contact op met Sharog Heshmat Manesh ( m.r.heshmat.manesh@hva.nl).

Gepubliceerd door  AKMI 1 januari 2016