Hogeschool van Amsterdam

Amsterdams Kenniscentrum voor Maatschappelijke Innovatie

Mag je in Amsterdam écht jezelf zijn?

Terugblik op het evenement AKMI Connects

12 okt 2018 07:00 | AKMI

In hoeverre kun je in Amsterdam écht jezelf zijn? Over die vraag gingen studenten, docenten en onderzoekers het gesprek met elkaar aan tijdens AKMI Connects: een halfjaarlijks evenement van de faculteit Maatschappij en Recht dat onderwijs en onderzoek met elkaar verbindt.

Veilige omgeving

‘Jezelf kunnen zijn’ is een van de thema’s die burgemeester Halsema belangrijk vindt voor Amsterdam. Maar wat betekent ‘jezelf zijn’ precies? “Om jezelf te kunnen zijn moet je een veilige omgeving hebben waar jij jezelf mag zijn, en waar je ook anderen de ruimte biedt om zichzelf te zijn”, legt Saskia Stoker (docent-onderzoeker Commerciële Economie en lid van het HvA-platform Inclusie) de zaal voor.

Accent onderdrukken?

Het wel of niet jezelf kunnen zijn, kom je in allerlei situaties tegen. “Ga je bijvoorbeeld wel of niet je dialect of accent onderdrukken om erbij te horen?” vraagt Machteld de Jong (docent Bestuurskunde aan de HvA en lector Diversiteitsvraagstukken aan Inholland) aan het publiek. “En ook etnische en religieuze identiteit wordt door jongeren met een Marokkaans-Nederlandse of Turks-Nederlandse achtergrond niet geaccentueerd. Juist de overeenkomsten met leeftijdsgenoten worden benadrukt om erbij te horen.” Dat blijkt uit onderzoek in zowel het hoger onderwijs als in organisaties waar studenten na hun afstuderen gaan werken.

Veel verschillen, maar ook veel verbindingen

“Voor veel jongeren is het hoger onderwijs het eerste echte contactmoment met leeftijdgenoten met een andere achtergrond. Jongeren uit West-Friesland ontmoeten daar jongeren uit Amsterdam Nieuw-West”, vertelt Machteld de Jong. “Door studenten een verhaal over zichzelf te laten vertellen, blijken er naast al die verschillen in afkomst, leefomgeving en religie ook vooral veel overeenkomsten en verbindingen te zijn. Wil je school de plek laten zijn waar jongeren zich thuis voelen en zichzelf kunnen zijn, is dat een heel goede methodiek om die gevoelens te ontwikkelen.”

Complexe situaties

Lex Veldboer (lector Stedelijk Sociaal Werken aan de HvA) licht toe dat situaties complex kunnen zijn. “Als Nederland willen we graag een progressief land zijn, maar een vluchteling met conservatieve opvattingen over bijvoorbeeld geaardheid wordt minder snel toegelaten tot Nederland. In die zin bieden we die persoon dus maar weinig ruimte om zichzelf te zijn.”

Input van publiek

Na elke spreker reageert een panel van drie studenten, een docent-onderzoeker en de directeur Bedrijfsvoering van de faculteit Maatschappij en Recht. Daarna is het publiek aan zet. Aan de hand van 1-2-4-all – een methode waarbij iedereen in het publiek aan het woord komt – worden tips en adviezen verzameld voor de HvA en voor Amsterdam. Het publiek is het erover eens dat een hogeschool een veilige ruimte moet zijn, waar je met elkaar de dialoog aangaat. En waar je je eigen oordeel soms even opzijzet zodat de ander ruimte heeft om zichzelf te zijn. Een praktische tip voor docenten: zorg dat je de namen in je klas kent én dat je ze vervolgens ook goed uitspreekt.